Engelskt namn: Design process basics
Denna kursplan gäller: 2019-09-09 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2019-09-09
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2019-09-08
Kurskod: 5ID182
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-06-26
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2019-09-11
Kursen ger en översikt av och introduktion till metoder och processer som används inom industridesign och i produktutvecklingsprocessen. En introduktion till visualiseringstekniker i 2D (skiss) och 3D (modellteknik) ges, liksom till grafisk design. Fokus ligger på designprocessen i den fysiska produktutvecklingsprocessen, och på visualisering och kommunikation av idéer och designförslag. Design för alla-perspektiv och hållbarhetsperspektiv introduceras i relation till designprocessen. Kursens mål är att studenten ska förstå och på en grundläggande nivå applicera designmetoder och –processer i projekt, under handledning.
Moment 1. Introduktionsprojekt, 1,5hp (Introductory project, 1,5 credits).
Momentet består av en introduktion till Designhögskolan och kurspaketet Intensivkurs i industridesign. Arbetsmetoder och utbildningsfilosofi presenteras och diskuteras, och en grundläggande introduktion ges till Designhögskolans infrastruktur, lokaler, datorsystem, ekonomi- och materialhantering (DOLF-systemet) samt studieteknik. Studenter genomför ett kort projekt i syfte att introducera projektmetodik och grunderna i gruppdynamik. Examination genom aktivt deltagande i undervisningen och visuell och muntlig presentation av ett projekt.
Moment 2. Grundläggande skiss, 3 hp (Sketch basics, 3 credits).
Momentet fokuserar hur idéer kommuniceras genom att använda tvådimensionell skiss som medium. Fokus ligger på grunderna i visuell kommunikation, och på att introducera skiss som ett verktyg för idéutveckling och kommunikation. Momentet innehåller grundläggande skissteknik, arbetsmetoder, materialkunskap och perspektivlära. Målet är att studenten ska känna självförtroende inför att kommunicera idéer och designförslag visuellt och muntligt, och att skissteknik ska kunna användas av studenten för idéskissning och konceptutveckling. Del ett (1,5 hp) behandlar grunderna i skisstekniker och –material, och del två (1,5 hp) bygger vidare på att utveckla skiss som ett redskap för idégenerering och kommunikation. Båda delarna examineras genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter.
Moment 3. Grundläggande form och modellteknik 1,5 hp (Form basics and modelling techniques, 1,5 credits)
Grunderna i formstudier introduceras i relation till grunderna i tredimensionell manuell modellteknik. Momentet syftar till att ge studenten en introduktion till formarbete och formförståelse, för att träna och utveckla studentens förmågor och färdigheter i utforskandet av form och grundläggande formsemantik i olika material. Fokus ligger på att främja en undersökande hållning till form. En grundläggande introduktionsutbildning i verkstadskunskap ges, med inriktning på handverktyg och maskiner för träbearbetning (bandsåg, svarv, fräs, borr etc.). Målet är att studenten självständigt ska kunna hantera träverkstadsmaskiner i enlighet med gällande säkerhetsföreskrifter och Designhögskolans regelverk. Grundläggande modellteknik i skum introduceras. Examination av sker genom aktivt deltagande i verkstadsutbildningen, samt utförande och inlämning av 3D-modeller i skum, samt specificerat 2D-material.
Moment 4. Designprocessen, 4,5 hp (The design process, 4,5 credits)
Momentet introducerar de metoder som används i designprocessen, med inriktning mot produktutvecklingsprocessen. Designprocessens teori och praktik förmedlas och tränas i ett projekt som löper genom hela momentet, där de olika stegen i designprocessen lärs ut och implementeras I projektform. Bland annat introduceras metoder för problemformulering, visualisering och informationsinsamling, funktionsanalys, målgruppsdefiniering, scenario och boardtekniker. Fokus ligger på lärande, förståelse för och användning av metoder för att definiera designproblem, idéfas, utvärdering, konceptframställning och presentation. Varumärke och kärnvärden relateras till designprocessen, och metoder för att analysera och visualisera dessa genom boardtekniker gås igenom. Introduction to the perspectives of sustainable design and design for all in the design process as a whole Målet är att studenten ska känna till de olika stegen i designprocessen, under handledning tillämpa dessa i ett projekt, och presentera resultatet och tillvägagångssättet muntligt och visuellt. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, muntlig och visuell presentation samt skriftlig och visuell dokumentation av ett produktdesignprojekt.
Moment 5. Grafisk design 3hp (Graphic design, 3 credits)
Grunderna i layout, typografi och grafisk design introducerasi relation till olika media och kommunikationssätt: portfolio, digitala presentationer, postrar och andra visuella och textbaserade media. Olika verktyg för grafisk design introduceras, liksom teori och praktik inom visuell och grafisk kommunikation och metoder för visuellt och grafiskt berättande. Målet är att studenten ska bli förtrogen med grafiska designverktyg, och kunna börja anpassa olika sorters visuell och grafisk kommunikation till olika situationer, kontexter och syften. Examination genom aktivt deltagande I undervisningen samt muntlig, skriftlig och visuell presentation av inlämningsuppgifter.
Moment 6. Digital 3D-modelleringsteknik 1,5 hp (3D digital modelling techniques, 1,5 credits)
Momentet introducerar verktyg för digital modelleringsteknik, i relation till visualisering och formutforskande. Examination genom aktivt deltagande I undervisninge och inlämning av visuellt 3D-material.
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
För tillträde till denna kurs krävs minst 60 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier, eller motsvarande, med godkänt resultat samt arbetsprov. Engelska B.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.
Examination genomförs i form av presentationer – muntliga, visuella och skriftliga – av projekt och genom utförande och inlämning av skriftliga och visuella (2d och 3D) uppgifter.
Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända liksom att projektarbena också är godkända. För att erhålla godkänt betyg fordras därutöver närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänt på moment 4, Designprocessen och moment 5, Grafisk design samt minst Godkänt på övriga moment.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Baxter Mike
Product design : a practical guide to systematic methods of new product development
London : Chapman & Hall;a Cheltenham :b Stanley Thornes : 1996 : 308 s. :
ISBN: 0-412-63230-6 (Chapman & Hall)
Se Umeå UB:s söktjänst
Lefteri Chris
Making it : manufacturing techniques for product design
London : Laurence King : 2007 : 240 s. :
ISBN: 978-1-85669-506-0 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Cradle to cradle : remaking the way we make things
McDonough William, Braungart Michael
1. ed. : New York : North Point Press : 2002 : 193 s. :
ISBN: 978-0-86547-587-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Design sketching : [including an extensive collection of inspiring sketches by 24 students at the Umeå Institute of Design]
Olofsson Erik, Sjölén Klara
3. ed. : [Sundsvall] : KEEOS Design Books : 2007 : 104 s. :
ISBN: 978-91-976807-0-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Cristiano Giuseppe
The storyboard design course : the ultimate guide for artists, directors, producers and scriptwriters
London : Thames & Hudson : 2008 : 192 s. :
ISBN: 978-0-500-28690-6 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
De Bono Edward
Lateral thinking : creativity step by step
1., Perennial Library ed. : New York : Perennial Library : 1990 : 300 s. :
De Bono Edward
Six thinking hats
Rev. and updated ed. : London : Penguin : 2000 : xiii, 177 s. :
ISBN: 0-14-029666-2 (hft:)
Se Umeå UB:s söktjänst
DiResta Diane
Knockout presentations : how to deliver your message with power, punch, and pizzazz
Worcester, Mass. : Chandler House Press : 1998 : xix, 300 s. :
ISBN: 1-886284-25-3 (pbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Heufler Gerhard
Design basics : from ideas to products
Sulgen : Niggli Verlag AG : 2006 : 191 s. :
ISBN: 3-7212-0531-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Lawson Bryan
How designers think : the design process demystified
4. ed. : Oxford : Architectural Press : 2006 : xii, 321 p. :
ISBN: 0-7506-6077-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Pipes Alan
Drawing for designers
London : Laurence King : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-1-85669-533-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Powell Dick
Presentation techniques : a guide to drawing and presenting design ideas
Completely rev. and updated : London : Little Brown and Co. : [1995] : 160 s. :
ISBN: 0-316-91243-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Tilley Alvin R
The measure of man and woman : human factors in design
New York : Whitney Library of Design : 1993 : 96 s. :
ISBN: 0-8230-3031-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Tools for creating ideas
http://creatingminds.org/tools/tools_ideation.htm
Additional literature and references may be given during the course.