Kursen utgår ifrån teorier och perspektiv inom produktsemiotik och produktsemantik för att diskutera hur vi som användare upplever och tolkar produkter i olika sammanhang. Under kursen introduceras grunderna för förståelsen av produkter som tecken, dessas uppbyggnad och plats i större teckensystem, och dessa teorier prövas och praktiseras både i seminarieform och genom studenternas eget arbete med gestaltning och formgivning av produkter.
Ett starkt fokus ligger på utforskandet av produkters formelement och kommunikativa egenskaper i övergången från tvådimensionell framställning (skiss) till tredimensionell framställning (fysisk och/eller digital modell). Tonvikten i kursen ligger på att introducera en reflekterande hållning till betydelsen av färg, form och material i relation till kontext och användare för att belysa hur produkter vi omger oss med uppfattas samt hur och vad de kommunicerar.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för hur en produkt kan tolkas som tecken i ett teckensystem, och tillämpa begrepp och metoder inom produktsemantisk teori för att analysera produkters formspråk.
- beskriva och analysera hur färg, och form, material och storlek inverkar på tolkning och förståelse av produkter i relation till kontext, miljö och användare.
- tillämpa grundläggande metoder för manuell och datorstödd 2-dimensionell och 3-dimensionell gestaltning för att strukturera och förmedla produkters budskap och egenskaper visuellt.
- överföra ett formförslag från skiss till tredimensionell modell, och reflektera över vilka överväganden som behöver göras i övergången från 2D till 3D för att bibehålla det eftersträvade formspråket och formuttrycket.
- tillämpa designprocessen för att självständigt driva och genomföra ett formgivningsprojekt, och analysera en sådan process muntligt och skriftligt.
- arbeta i projektform efter en given tidsplanering, och presentera såväl process som resultat av projektet muntligt, visuellt och skriftligt.
Behörighetskrav
Univ: För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, kursen Industridesign och interaktionsdesign (5ID002, 15 hp eller 5ID005 15 hp) samt kursen Människa-dator interaktion (5DV045, 7,5 hp), alternativt kursen Strategisk design och produktutveckling, 15 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar, handledning, och projektarbete såväl individuellt som i grupp.
Examination
Examinationen sker muntligt, visuellt och skriftligt, individuellt och i grupp. Under kursens gång examineras kursens olika moment löpande genom övningar och obligatoriska inlämningsuppgifter av prövande karaktär.
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Godkänt fordras närvaro vid den lärarledda undervisning som är av prövande karaktär, muntliga, visuella och skriftliga presentationer av en gruppuppgift samt en individuell uppgift.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av kursen kan enbart ske vid en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 45
Kurslitteratur
Design for product understanding : the aesthetics of design from a semiotic approach Monö Rune G., Knight Michael, Monö Rune 1. ed. : Stockholm : Liber : 1997 : 168 s. : ISBN: 91-47-01105-X (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Övriga artiklar och kompendier tillkommer.
Referenslitteratur
Vihma Susann Design semiotics in use [Helsinki] : Aalto university : [2010] : 200 s. : ISBN: 978-952-60-0000-8 Se Umeå UB:s söktjänst