"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Design och näringsliv, 15 hp

Engelskt namn: Design business

Denna kursplan gäller: 2011-08-29 och tillsvidare

Kurskod: 5ID140

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-04-19

Innehåll

Kursens mål är att placera industridesigneryrket i en större näringslivskontext, för att främja studentens förståelse för hur man kan kommunicera de egna färdigheterna och relevansen i designtänkande och designpraktik i situationer såväl inom som utanför industridesignfältet. Studenten ska vidare fördjupa sin egen förståelse av de roller industridesigner intar i produkt- och tjänsteutveckling likväl som i utvecklingsarbete inom företag och organisationer. Kursens fokus ligger på att relatera industridesignerns professionella roller till projekthantering och hur man framgångsrikt arbetar i grupper och team. Områden som berörs är industridesignerns historiska och nuvarande yrkesroller, projekthantering, gruppdynamik och arbete i projektteam, grunderna i marknadsföring och näringsliv i relation till entreprenörskap och starta ett företag. Genom hela kursen arbetar studenterna i case eller projekt som länkar teoretiska och praktiska delar av de olika momenten, för att förankra studentens kunskaper och främja reflektionen över det egna lärandet och gruppens utveckling. Kursen består av fem moment: Moment 1: Projekthantering och gruppdynamik, 3 hp. Momentet introducerar grunderna i gruppdynamik, hur grupper utvecklas och hur team fungerar i relation till uppgifter, sociala aspekter, kommunikation, resultat och innovation. Områden som berörs är grunderna i organisationsteori och –struktur, och hur dessa påverkar arbetssättet. Relaterat till detta är hur industridesignerroller kan fungera i olika grupper, och i olika projekthanteringssamman-hang. Momentet examineras genom aktivt deltagande i undervisningen, samt genom muntliga och skriftliga uppgifter. Moment 2: Grunderna i marknadsföring och företagande, 3 hp Momentet syftar till att introducera studenter till strukturer, arbetsflöden, mekanismer och retorik inom näringsliv och marknadsföring i offentlig och privat sektor. Ett särskilt fokus läggs på områden i nära anslutning till design, för att studenterna ska förstå arbets- och uttryckssätt inom dessa områden för att effektivt och strategiskt kunna kommunicera ur designerns perspektiv. Under momentet introduceras studenten till beslutsprocesser, grundläggande marknadsföringspraktiker, segmentationsmodeller, och hur dessa relateras till strategiska och praktiska beslut som berör designer. Momentet examineras genom aktivt deltagande i undervisningen, samt genom muntliga och skriftliga uppgifter. Moment 3: Entreprenörskap, 3 hp Momentet ger en översikt över vad studenten behöver veta , kunna och göra för att starta upp och driva ett eget företag, från idéhantering och intellektuella rättigheter till affärsplaner, dokumentation med mera. Områden som berörs är bland annat olika företagsformer, skatter, affärsförsäkringar, inledande marknadsföring, SWOT-analyser, trendanalyser, kreativa analyser och målgruppsdefinitioner. Momentet examineras genom aktivt deltagande i undervisningen, samt genom muntliga och skriftliga uppgifter. Moment 4. Industridesignerns yrkesroll, 3 hp Momentet ger en översikt över industridesignhistoria, från 1850-talet och med fokus på samhälleliga kontexter, idéer och stilar i Västeuropa och USA. Särskild tyngd läggs på industridesigneryrkets framväxt, och de ideal och förväntningar som knutits till detta. En studie görs av hur byråer, företag, designutbildningar och andra institutioner med relevans för industridesigneryrket förstår och uttrycker kärnan av industridesignerns roll idag och tendenser för framtidens yrkesområden och –roller. Examinationen består av en skriftlig essä, aktivt seminariedeltagande och inlämning av skriftliga uppgifter. Moment 5. Professionell designkommunikation, 3 hp Målet med momentet är att studenten ska analysera och jämföra hur designproblem, designprocesser och designkoncept kommuniceras genom olika medier och i olika situationer: utställningar, muntliga presentationer och digitala eller tryckta material. Studenten skall som en del av momentets examination genomföra en individuell offentlig presentation av den egna portfolion i ett yrkesrelevant sammanhang, och reflektera över förberedelserna likväl som presentationen i sig. Examination även genom inlämning av en skriftlig reflektion, aktivt deltagande i seminarier, och offentlig presentation av en portfolio.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna - redogöra grundläggande teorier kring hur grupper arbetar och utvecklas, och relatera detta till de egna erfarenheterna och lärandet i projekt och grupparbeten. - reflektera över nyckelfaktorer för att genomföra framgångsrika designprojekt, och relatera dessa till interna faktorer inom designområdet och designerns roll i projekthantering, liksom till externa faktorer som företagsstrukturer, affärsplaner, marknadsföringsstrategier och ekonomi. - redogöra för processer och förutsättningar för att starta och driva eget företag, och uppvisa färdigheter i att formulera möjliga framtida affärs- och yrkesmöjligheter för designer. - redogöra för de huvudsakliga stilarna och traditionerna inom industridesignens historia, och reflektera över historiska roller och ideal inom den nuvarande och framtida yrkesrollen i relation till olika yrkesspecifika kontexter och studentens egen erfarenhet av design. - uppvisa professionella färdigheter i att presentera sig själv som designer, på engelska, i offentliga och yrkesmässiga sammanhang, genom att använda adekvata presentationstekniker och visuella material och att anpassa presentationen till målgrupp och sammanhang, samt reflektera över presentationsprocessen och resultatet i sin helhet.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i industridesign, eller motsvarande, och dokumenterade kunskaper i engelska språket motsvarande engelska B. Antagning sker lokalt. Urval sker bland behöriga sökanden på grundval av inlämnade arbetsprover, med särskild hänsyn till innovativa och kreativa förmågor, personlig mognad och motivation.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Examination genomförs muntligt, visuellt och skriftligt såväl individuellt som i grupp, i form av projektpresentationer, skrivuppgifter, inlämningsuppgifter, seminarier, samt aktivt deltagande i undervisning av prövande karaktär. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga övningar och obligatoriska moment är godkända. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kursen kan enbart ske vid en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.