"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Visuell kommunikation, 15 hp

Engelskt namn: Visual communication

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 5ID138

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-04-19

Reviderad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-10-03

Innehåll

Kursen fokuserar på visuell kommunikation i designområdet. Den ger en översikt av och en introduktion till de visualiseringsmetoder som används i designprocessens olika delar, från idéskissning till presentationsskissning, grafisk design och andra visualiseringsverktyg. Det huvudsakliga målet med kursen är att studenten ska kunna välja mellan olika visualiseringsmetoder för olika situationer, och använda design som ett strategiskt verktyg för att skapa översiktsbilder över och delad förståelse av komplexa problem. Tonvikt ligger på att använda visualiseringar som verktyg för att kommunicera designproblem, designmetoder och designkoncept, genom att använda adekvata metoder och medel i olika situationer. En stor del av kursen berör hur designmetodik och –processer kan användas för att förstå och exemplifiera metoder, koncept, fakta och förhållanden – vare sig dessa är designrelaterade eller inte. Kursen består av tre moment: Moment 1: Strategisk informationsdesign 7,5 hp. Momentet introducerar området informationsdesign från ett industridesignperspektiv, och genomförs i projektform. Målet med momentet är att studenten ska tillämpa designverktyg och designmetoder i situationer där designprocessen kan användas för att förstå, problematisera, förklara och visualisera komplexa problem, kontexter, processer eller situationer. Ett starkt fokus ligger på att arbeta med att hitta designmöjligheter och definiera designproblem i stora organisationer, företag och samhällsstrukturer eller –fenomen, samt att arbeta med metoder för förstudier, utvärdering och innovation. Under projektet arbetar studenterna med visualiseringsmetoder och –tekniker i relation till detta, mestadels inom grafisk design och typografi, i syfte att använda visualiseringar för att underlätta diskussioner, testning, beslutsfattande och kommunikation. Grunderna i kommunikationsteori och grafisk design introduceras. Genom projektet ligger en stark tonvikt på användardeltagande i designprocessen och på industridesignerns roll i att leda designinnovation och designprocesser. Examination genom aktivt deltagande i undervisning, inlämning av övningsuppgifter samt visuella och muntliga presentationer av projektarbetet. Moment 2: Visualiseringstekniker, 3 hp Momentets mål är att studenten ska utveckla en personlig stil och ett medvetet förhållningssätt till olika typer av visualisering. Ett syfte är att vidare stärka studentens färdigheter i manuell och datorstödd skissning, också genom att öppna upp för konstnärligt baserat utforskande av visualisering av abstrakta begrepp. Genom detta arbetssätt lyfts även aspekter av medvetandegörande av olika kulturella visuella koder och kommunikationspraktiker, och studenten ska kunna dokumentera sin visualiseringsprocess och förklara och argumentera för val, beslut, referenser och kulturella förståelser i relation till detta. Examination genom inlämning av övningsuppgifter, samt genom inlämning av en sammanhållen dokumentation av en visuell skissprocess samt muntlig presentation av denna. Moment 3: Visuellt berättande, 4,5 hp Momentet introducerar grunderna i visuellt historieberättande, och relaterar narrativa tekniker och olika visuella medier till designområdet. En introduktion ges till grunderna i att strukturera och förfina olika sätt att berätta - visuellt, muntligt och skriftligt - under momentet. Studenter arbetar med visuell analys och visuella narrativer i relation till identitet och intention såväl individuellt som i grupp, för att hitta sätt att visuellt kommunicera en berättelse eller ett budskap. Examination genom inlämning av visuella övningsuppgifter och muntlig/skriftlig presentation av dessa.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna - tillämpa användarcentrerade designmetoder för problemdefiniering, förstudie, idégenerering och utvärdering i ett strategiskt projekt med fokus på informationsdesign, och reflektera över användandet av designmetoder och industridesignerns roll i informationsdesignprocessen. - visualisera abstrakta begrepp och komplexa processer, berättelser eller situationer med hjälp av adekvata verktyg, relatera visualiseringarna till specifika användargrupper och kulturella eller samhälleliga kontexter, samt argumentera för de valda lösningarna, besluten och visualiseringarna på grundval av detta. - planera och genomföra ett designprojekt på ett strukturerat sätt, med val av adekvata metoder och under uppvisande av ett professionellt förhållningssätt genom projektet vad gäller planering, genomförande och presentation av detta. - muntligt och visuellt presentera process och resultat i samband med ett informationsdesignprojekt på ett tydligt och strukturerat sätt, med anpassning av presentation vad gäller valet av visuell komposition, medium och format i relation till den tilltänkta publiken och situationen.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i industridesign, eller motsvarande, och dokumenterade kunskaper i engelska språket motsvarande engelska B. Antagning sker lokalt. Urval sker bland behöriga sökanden på grundval av inlämnade arbetsprover, med särskild hänsyn till innovativa och kreativa förmågor, personlig mognad och motivation.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Examination genomförs muntligt, visuellt och skriftligt såväl individuellt som i grupp, i form av projektpresentationer, skrivuppgifter, inlämningsuppgifter, seminarier, samt aktivt deltagande i undervisning av prövande karaktär. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga övningar och obligatoriska moment är godkända. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kursen kan enbart ske vid en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.