"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Designprocessen, 15 hp

Engelskt namn: Design process

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 5ID137

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-04-19

Reviderad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-10-03

Innehåll

Kursen ger en djupare förståelse av metoder och processer som tillämpas inom industridesign och i produktutvecklingsprocessen. En särskild tonvikt läggs på användarcentrerad design i en skandinavisk designtradition, i relation till globala samhällsfrågor. Viktiga aspekter av kursen innefattar att arbeta i designteam, och att kombinera teori och praktik genom reflektion över den egna designprocessen under och efter ett projekt inom vilket ett användarcentrerat förhållningssätt är centralt. Under kursen arbetar studenten med att relatera den egna designprocessen till teorier om design och designmetodologi, för att skapa en välgrundad förståelse av när och hur designbeslut fattas under processens gång. Studenten arbetar även med att utveckla sina färdigheter i visualisering, främst med ett fokus på manuell skissteknik och att utveckla ett eget uttryck i skissning. Kursen består av fyra moment: Moment 1: Introduktionsprojekt 1,5 hp. Momentet består av en introduktion till Designhögskolan och till kursen i sin helhet. Arbetsmetoder och utbildningsfilosofi presenteras och diskuteras, och en grundläggande introduktion ges till Designhögskolans infrastruktur, lokaler, datorsystem, ekonomi- och materialhantering (DOLF-systemet) samt studieteknik. Studenter genomför ett kort projekt i syfte att introducera projektmetodik och grunderna i gruppdynamik. Examination genom aktivt deltagande i undervisningen och visuell och muntlig presentation av ett grupprojekt. Moment 2: Skiss och idékommunikation, 3 hp Momentet fokuserar på hur man kan kommunicera idéer genom tvådimensionell skissteknik under designprocessens olika faser. Tonvikten ligger på grunderna i visuell kommunikation och på skiss som ett verktyg för idégenerering och kommunikation. Målet är att studenterna skall bygga upp självförtroendet i att klart och tydligt kunna kommunicera idéer, processer, former och funktioner visuellt och muntligt i olika sammanhang, och att introducera olika skisstekniker för olika situationer och behov. Under momentet läggs även vikt vid urvalsprocesser och beslutsfattande i relation till konceptgenerering och utvärdering. Momentet syftar även till att vägleda studenten i att utveckla ett personligt uttryck och identitet i skissandet, och att göra det mesta av tillgängliga visualiserings-verktyg för att klart kunna förmedla idéer. Momentet examineras genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter. Moment 3: Användarcentrerad designprocess, 7,5 hp Momentet är upplagt i form av ett projekt, i vilket designprocessen står i fokus från en användarcentrerad utgångspunkt. Ett mål med momentet är att studenten ska utveckla en fördjupad förståelse av de egna arbetsmetoderna, och förmågan att kommunicera dessa till såväl personer inom som utanför designeryrket. Olika metoder för problemdefiniering, förstudier och användarstudier, idégenerering, utvärdering, vidareutveckling, testning och visualisering relateras till en användarcentrerad skandinavisk designtradition. Målet med momentet är också att studenten fördjupar sina färdigheter och sin förståelse av en systematisk och strukturerad designprocess, i vilken ett användarperspektiv tillämpas under hela processen, och tydligt också kan kommunicera - muntligt och visuellt - den egna processen och grunderna för designbeslut under denna. Ett viktigt fokus i momentet är att arbeta i designteam och att dela med sig av idéer och resurser på ett sätt som främjar innovation och samarbete, även under individuella steg i processen. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen, inlämning av övningsuppgifter samt muntlig och visuell presentation av ett designprojekt. Moment 4. Designteori och designtänkande, 3 hp Momentet ger en orientering inom forskning och skrivande inom designteori, med ett särskilt fokus på området ”design thinking”. Under momentet arbetar studenten med att reflektera kring den egna designprocessen och förhållningssättet till design, och relaterar aspekter av detta till olika teorier och perspektiv inom designfältet. Ett viktigt resultat av momentet är att studenten ska kunna beskriva och kritiskt reflektera kring designprocessen ur ett subjektivt likväl som ett objektivt perspektiv. Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarier och inlämning av skrivuppgifter.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna - tillämpa designprocessen med ett användarcentrerat förhållningssätt i ett projekt, och reflektera over hur detta perspektiv påverkar de olika stegen i och resultatet av designprocessen. -på ett klart och övertygande sätt presentera designproblem och lösningar, och tillhandahålla relevant argumentation för designbeslut fattade under designprocessen. -muntligt och skriftligt redogöra för och reflektera kring hur den egna designprocessen genomförs, och relatera detta till olika teorier och metoder inom designforskning och designpraktik. -uppvisa färdigheter i tids- och projekthantering genom att hålla deadlines och uppfylla ställda krav, och i att kunna utvärdera ett designprojekt utifrån såväl tidsplanering som designmetoder. -kommunicera ideéer och designkoncept visuellt och muntligt beskriva och argumentera för de tekniker och visuella strukturer som används för att förmedla idéerna. -genomföra ett designprojekt i grupp och dela med sig av idéer och resultat i gruppdiskussioner, samt uppvisa medvetenhet om grupprocesser i projektarbetes sammanhang. -framställa en visuell projektpresentation i vilken designprocessen förklaras från problemformulering till slutkoncept, och presentera detta muntligt på engelska på ett strukturerat och logiskt sammanhängande sätt.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen i industridesign, eller motsvarande, och dokumenterade kunskaper i engelska språket motsvarande engelska B. Antagning sker lokalt. Urval sker bland behöriga sökanden på grundval av inlämnade arbetsprover, med särskild hänsyn till innovativa och kreativa förmågor, personlig mognad och motivation.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Examination genomförs muntligt, visuellt och skriftligt såväl individuellt som i grupp, i form av projektpresentationer, skrivuppgifter, inlämningsuppgifter, seminarier, samt aktivt deltagande i undervisning av prövande karaktär. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga övningar och obligatoriska moment är godkända. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt fastställt schema. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kursen kan enbart ske vid en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.