Målet med kursen i Design För Alla är att den studerande ska förvärva kunskaper om förhållningssättet Design För Alla. Den studerande ska dessutom kritiskt granska andra närliggande förhållningssätt och perspektiv som kan läggas på designprocessen. Under kursperioden diskuteras och reflekteras över konsekvenserna för arbete utifrån förhållningssättet Design För Alla samt andra liknande förhållningssätt och designprocessen. Den studerande tränas i att definiera och sätta samman målgrupper. I kursen diskuteras planering och val av olika målinriktade tekniker och metoder i designprocessen.
Den studerande ska fördjupa sin förståelse för olika människors förutsättningar att hantera vardagliga produkter. Under kursen ska den studerande reflektera över industridesignerns ansvar gentemot användargrupper, tillgänglighet för allmänna produkter och marknad. Den studerande ska förvärva kunskap att arbeta med olika metodiska verktyg och utvärderingsmatriser.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förklara begrepp som Design För Alla, Universal Design, Inclusive Design, Barrier Free Design.
- förklara hur målgruppssammansättning, användarfokus och mångfald förhåller med ett Design För Alla perspektiv.
- kritiskt jämföra olika förhållningssätt utifrån en användarfokuserad produkt- och tjänstedesignutveckling
- inta olika perspektiv på en användarsituation.
- förklara skillnader mellan hjälpmedelsdesign och design för ökad mångfald.
- applicera och planera en kreativ designprocess utifrån förhållningssättet Design För Alla.
- välja vilka yrkesspecifika metoder och tekniker som kan tillämpas i en arbetsprocess med förhållningssättet Design För Alla.
- argumentera för ett genus- och mångfaldsperspektiv i produktutvecklingsprocessen.
- reflektera över förhållningssättet Design för Alla utifrån industridesignerns perspektiv.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, kurserna Designmetodik 2 (5ID055 1,5 hp), Projekttillämpning 1 (5ID065 7,5 hp), Kreativa övningar 2 (5ID048 1,5 hp) och att samtliga av programmets kurser som ligger före kursens moment är slutförda och godkända.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt samtalsträffar med resurspersoner samt andra yrkesgrupper. Utförande av gemensamma metodövningar och diskussionsseminarier i gruppen. Upplevelseövningar med en avslutande individuell reflektion. Dokumentation av sina egna reflektioner i en reflektionsbok. PBL uppgifter i basgrupp.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt under kursen gång genom aktiv medverkan i praktiska övningar, diskussionsseminarier, upplevelseövningar, PBL uppgifter och liknande övningar av prövande karaktär.
För godkänd krävs aktivt deltagande i examinerande seminarier med minst tre förberedda inlägg kring fastslaget tema samt genomförda reflektionsuppgifter.
För kursen används betygen Underkänd (U) och Godkänd (G)
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av annan likvärdig kurs kan enbart ske vid en särskild bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och programledare.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.