"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktionskurs i industridesign, DESIGNKOMMUNIKATION, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-08

Engelskt namn: Industrial Design Introduction, Designcommunication

Denna kursplan gäller: 2011-09-12 och tillsvidare

Kurskod: 5ID124

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-01-21

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-09-08

Innehåll

Kursen fokuserar hur olika ekonomiska faktorer kan påverka designstrategier och designbeslut, och hur man medvetet kan påverka upplevelsen och perceptionen av en produkt eller tjänst. Grunderna i design management relateras till marknadsföringsstrategier, och till industridesigneryrket ur ett designstrategiskt perspektiv. Genom studiebesök görs praktiska studier i och reflektioner kring designerrollen i relation till design management. Genom kursen löper ett projektarbete inriktat på tjänstedesign och design management, i vilket designprocessens steg och metoder inom tjänstedesignområdet introduceras och relateras till såväl produktdesign som interaktionsdesign. Som en del av kursen framställer studenten en egen portfolio, samt visuellt material i form av poster och media för webbpublicering, där kunskaper och färdigheter inhämtade under denna och föregående kurser presenteras i både redovisande och reflekterande form, i text och bild. Kursen utgör fjärde delen i kurspaketet Introduktionskurs i industridesign, 60 hp, och består av tre moment: Moment 1. Portfolio, 3 hp (Portfolio, 3 credits). Momentet består av tillämpat projektarbete, i vilket studenten producerar en portfolio över projekt som genomförts under denna och tidigare IDI-kurser, samt andra projekt om tillämpligt. Grafisk och visuell analys och metod används för att förmedla projektens processer och resultat, samt studentens erfarenheter och färdigheter, genom layout, bilder och texter. Examinationen består i produktion och presentation av en portfolio för en specifik utbildnings- eller professionell kontext. Moment 2: Design management 9 hp (Design management, 9 credits). En introduktion ges till design management och olika marknadsföringsstrategier. Områden som behandlas är bland annat hur designstrategi implementeras i en professionell designkontext, hur designmetoder används strategiskt i varumärkesarbete, och hur designprojekt organiseras. Designprocessen i tjänstedesign introduceras, och ett projekt inom området tjänstedesign genomförs under momentets gång. En studieresa görs för att besöka designbyråer, företag och andra institutioner inom design management och designutbildningsområdet. Examination av del ett, Design management (1,5 hp) sker genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av övningsuppgifter. Del två, Tjänstedesign (6 hp), examineras genom muntlig, skriftlig och visuell presentation av ett projekt , och del tre, Studieresa (1,5 hp) examineras genom inlämning av en skriftlig essä och seminariediskussioner. Moment 3: Visuell kommunikation, 3 hp (Visual communication, 3 credits) I momentet sker tillämpade studier inom grafisk och visuell kommunikation, där metoder för produktion och bearbetning av bild- och textmaterial används för att producera en poster och material för webbpublicering. Examinering sker genom aktivt deltagande i undervisning och genom fysisk och digital utställning av visuellt och textuellt material (poster och webpublicering).

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - redogöra för begreppet design management, och ge exempel på hur design och marknadsföringsstrategier relateras till olika delar av designprocessen och olika professionella designkontexter. - beskriva hur ekonomiska, sociala och etiska faktorer kan påverka valet av designlösningar och strategier, och relatera detta till styrkor och svagheter med olika marknadsföringsstrategier. - formulera, planera och genomföra ett designprojekt inom tjänstedesignområdet, relatera detta till produkt- och interaktionsdesign och varumärkeshantering, genom att använda adekvat designmetododologi och muntligt och skriftligt reflektera på hur valet av metoder påverkar processen och resultatet av projektet. -producera tryckt och digitalt material som förmedlar ett specifikt budskap för en specifik kontext eller mottagare, och relatera valet av grafisk, visuell och textuell lösning till en analys av visuella, professionella, sociala och kulturella kontexter. - hålla visuella och muntliga presentationer på engelska, där process och resultat inom designprojekt redovisas och reflektion sker kring dessa, och där presentationen anpassas till målgrupp och situation. inom ett företag och relatera detta till industridesignerns yrkesroll.

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet, att du har minst 120 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier eller motsvarande, samt inlämnade arbetsprov. Engelska B eller motsvarande kunskaper.
För tillträde till kursen krävs även minst betyget Godkänd på kurserna Introduktionskurs i Industridesign: BAS, GENOMFÖRA och SKAPA.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända. Projektarbetet, som innehåller tillämpningar av moment 1-4, ska vara godkänt. För Godkänt fordras närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på moment 2 och ytterligare ett moment, samt Godkänt på övriga moment. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kursen kan enbart ske vid en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.