"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktionskurs i industridesign, BAS, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-08

Engelskt namn: Industrial Design Introduction, BASIC

Denna kursplan gäller: 2009-09-07 och tillsvidare

Kurskod: 5ID121

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-01-21

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-09-08

Innehåll

Kursen BAS ger en översikt av och introduktion till metoder och processer som används inom industridesign och i produktutvecklingsprocessen. En introduktion till visualiseringstekniker i 2D (skiss) och 3D (modellteknik) ges också. Fokus ligger på designprocessen i den fysiska produktutvecklingsprocessen, och på visualisering och kommunikation av idéer och designförslag. Ekologisk design och hållbarhetsperspektiv introduceras i relation till designprocessen. Kursens mål är att studenten ska förstå och på en grundläggande nivå applicera designmetoder och –processer i projekt, under handledning. Kursen utgör del ett av det ettåriga kurspaketet Introduktionskurs i industridesign och består av fyra moment: Moment 1. Grundläggande visuell presentation, 3hp (Visual presentation basics, 3 credits). Momentets mål är att introducera användandet manuella och digitala visualiseringstekniker. En kort introduktion ges till skiss som verktyg i designarbetet, liksom till datorstödda verktyg för att skanna, rensa och skriva ut skisser i ett dokument. Datorstödda verktyg för bildbehandling och digital presentation introduceras och studenter arbetar med ett specifikt projekt från skiss till digital presentation och fysisk modell. En grundläggande introduktionsutbildning i verkstadskunskap ges, med inriktning på handverktyg och maskiner för träbearbetning (bandsåg, svarv, fräs, borr etc.). Målet är att studenten självständigt ska kunna hantera träverkstadsmaskiner i enlighet med gällande säkerhetsföreskrifter och Designhögskolans regelverk. Grundläggande modellteknik i skum introduceras. Examination av del ett, Grundläggande visuell presentation (1,5 hp) sker genom aktivt deltagande i undervisningen och utförande och inlämning av visuella övningsuppgifter. Del två, Verkstad och modellteknik (1,5 hp) examineras genom aktivt deltagande i verkstadsutbildningen, samt utförande och inlämning av 3D-modeller i skum samt specificerat visuellt 2D-material. Moment 2. Grundläggande visuell kommunikation, 3hp (Visual communication basics, 3 credits) Momentet fokuserar hur idéer kommuniceras genom att använda skiss som medium. Fokus ligger på grunderna i visuell kommunikation, och på att introducera skiss som ett verktyg för idéutveckling och kommunikation. Momentet innehåller grundläggande skissteknik, arbetsmetoder, materialkunskap och perspektivlära. Målet är att studenten ska känna självförtroende inför att kommunicera idéer och designförslag visuellt och muntligt, och att skissteknik ska kunna användas av studenten för idéskissning och konceptutveckling. Del ett, Grundläggande visuell kommunikation (1,5 hp), examineras genom aktivt deltagande i undervisningen samt utförande och inlämning av skisser och digitalt material. Del två, Grundläggande skissteknik (1,5 hp) examineras genom aktivt deltagande i undervisningen och inlämning av skisser och övningsuppgifter. Moment 3. Designprocessen, 4,5 hp (The design process, 4,5 credits) Momentet introducerar de metoder som används i designprocessen, med inriktning mot produktutvecklingsprocessen. Designprocessens teori och praktik förmedlas och tränas i ett projekt som löper genom hela momentet, där de olika stegen i designprocessen lärs ut och implementeras i projektform. Bland annat introduceras metoder för problemformulering, visualisering och informationsinsamling, funktionsanalys, målgruppsdefiniering, scenario och boardtekniker. Fokus ligger på lärande, förståelse för och användning av metoder för att definiera designproblem, idéfas, utvärdering, konceptframställning och presentation. Varumärke och kärnvärden relateras till designprocessen, och metoder för att analysera och visualisera dessa genom boardtekniker gås igenom. Målet är att studenten ska känna till de olika stegen i designprocessen, under handledning tillämpa dessa i ett projekt, och presentera resultatet och tillvägagångssättet muntligt och visuellt. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, muntlig och visuell presentation samt skriftlig och visuell dokumentation av ett produktdesignprojekt. Moment 4. Ekologisk och hållbar design, 4,5 hp (Ecologic and sustainable design, 4,5 credits) En introduktion till ekologisk design och hållbarhetsperspektiv på designprocessen i sin helhet. Studenten ska förstå grunderna för ekologiska och hållbara perspektiv på design, kunna relatera dessa till designprocessens olika steg, med särskilt fokus på livscykelanalys. Fördjupning av designmetoder, med fokus på idéfasen i relation till visualisering i 2D (skiss) och 3D (fysiska skissmodeller), liksom inlemmandet av hållbarhetsperspektiv på hela designprocessen från problemformulering till slutligt konceptförslag. Examination sker genom aktivt deltagande i undervisningen, utförande och inlämning av övningsuppgifter, samt muntlig och visuell presentation (inklusive skissmodell) och skriftlig/visuell dokumentation av ett designprojekt relaterat till ekologisk och hållbar design.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna: - redogöra för hur designprocessen genomförs, förklara dess nyckelbegrepp och metoder, och under handledning tillämpa dessa i ett designprojekt. - genomföra en livscykelanalys av en produkt eller tjänst, redogöra för ekologiska och hållbara perspektiv på design, och relatera dessa till de olika stegen i designprocessen. - uppvisa grundläggande färdigheter i att kommunicera idéer och enkla designförslag genom manuellt skissande, och överföra 2D-visualiseringar till enkla 3D-modeller i skum eller andra material. - redogöra för material och metoder inom modellteknik, relatera dessa till grundläggande begrepp och praktiker inom formstudier, och praktiskt använda dessa metoder och praktiker för att skapa fysiska modeller. - använda datorstödd teknologi för att skanna och bildbehandla skisser och andra bilder, och infoga dessa i digitala dokument och presentationer. - använda designmetoder för att formulera problem, utföra förstudier, idéskapande och utvärdering tillsammans med andra studenter i grupp, och dela med sig av resultat och reflektioner i gruppdiskussioner. - framställa en enkel visuell presentation, fysisk och digital, i vilken designprocessen förklaras och åskådliggörs från problemformulering till slutligt designförslag, och presentera detta muntligt på engelska på ett strukturerat och logiskt sätt.

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till kursen krävs förutom grundläggande behörighet, att du har minst 120 högskolepoäng från tidigare universitetsstudier eller motsvarande, samt inlämnade arbetsprov. Engelska A eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning, praktiska övningar, grupparbeten och projektarbete. Studenter arbetar både individuellt och i grupp med övningar och projekt. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Examination genomförs i form av presentationer – muntliga, visuella och skriftliga – av projekt och genom utförande och inlämning av skriftliga och visuella (2d och 3D) uppgifter. Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända liksom att projektarbetena också är godkända. För att erhålla godkänt betyg fordras därutöver närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär. För Väl godkänt på hela kursen krävs betyget Väl godkänt på moment 2 och moment 4, Godkänt på övriga moment. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av denna kurs kan enbart ske genom en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan, samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.