"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Projekttillämpning 3 - Innovationsprojekt med Hot Team, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-08

Engelskt namn: Project Application 3 - Innovation Project with Hot Team

Denna kursplan gäller: 2009-09-07 och tillsvidare

Kurskod: 5ID115

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-04-15

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-09-08

Innehåll

Målet med kursen är att den studerande ska ges möjligheter att fördjupa sin förmåga att arbeta tvärvetenskapligt med designrelaterade problemställningar i ett verklighetsperspektiv. I kursen ska den studerande utföra ett produkt/tjänstedesignutvecklingsprojekt i tvärvetenskapliga team med studenter från olika institutioner och utbildningsprogram. Projekttillämpningen genomförs med Industridesignprogrammet på Designhögskolan och genomsyras i hög grad av ”Design Thinking”. Målet är att den studerande ska få insikt i innovativt teamarbete med fokus på tvärvetenskapligt samarbete och innovationsfrågor. Den studerande ska genom praktiskt tillämpning utföra ett tillämpningsprojekt i ett tvärvetenskapligt team i samarbete med externt företag, organisation eller myndighet. Handledning sker med verksamma industridesigner. Den studerande får insikt hur teamarbete påverkar beslutsprocessen i ett samarbetsprojekt. Den studerande ska reflektera över och tillämpa gruppmekanismer och individuella faktorer som påverkar innovationsnivån för sin egen del och för teamet samt även reflektera över skillnader mellan projektarbete och tvärvetenskapliga teamarbeten.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - särskilja och applicera rumsliga faktorer som påverkar teamets arbetsprocess och sociala interaktionen med syfte att upprätta hålla definitionen av team. - tillämpa och aktivt genomföra ett innovativt produkt/tjänstedesignprojekt i ett tvärvetenskapligt team. - särskilja och tillämpa ett delat ledarskap med ansvar för beslutsprocessen utifrån de förutsättningar som definierar ett team - utföra gemensamma OMB, body- och brainstorms och liknande öppna kreativa gruppmetoder och utvärdera resultatet utifrån uppsatta mål. - generera och stimulera teamets individuella förmågor och gruppdynamiska processer som gynnar integration och interaktion i ett tvärvetenskapligt teamarbete. - reflektera över sin egen roll, yrkesroll och olika faktorers inverkan på team och teamprocessen. - Särskilja och kritiskt förhålla sig till skillnader och likheter mellan mångvetenskapligt projektarbete och tvärvetenskapligt teamarbete under och efter genomfört projektarbete. - genomföra en gemensam muntlig och kommunikativ argumenterande presentation av arbetsprocess och resultat.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, kurserna Projekttillämpning 2 (12 hp, 5ID050) samt Designmetodik 3 (1.5 hp, 5ID035) och att samtliga av programmets kurser som ligger före kursens moment är slutförda och godkända.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av upprättande av teamstudio, delvis självständigt arbete i team, aktiv närvaro i teamarbetet, reflektionsböcker, reflektioner genom boards och personas, aktiv närvaro i kreativa metoder, seminarier och möten som introduktion, mellanpresentation samt slutlig presentation. Handledning i viss utsträckning.

Examination

Examinationen sker dels genom aktivt deltagande i projektarbetet i team och genom aktiv medverkan i teamarbete, introduktion, gemensamma och av studenten förberedda handledningstillfällen och workshops, mellanpresentationer samt slutlig presentation med minst ett inlägg av granskande karaktär. Generisk kunskap examineras med reflektioner utifrån aktiv närvaro under arbetsprocessen och i forumspel med minst tre argumenterande inlägg samt inlämnande av reflektionsuppgifter och reflektionsböcker. För att uppnå godkänt resultat på kursmomenten kursen krävs att varje student enskilt muntligt redovisar och lämnar in det som krävs och beskrivs i kursens studenthandledning. Betyget i projekttillämpning utgör en helhets bedömning av reflektion och behandling av designproblemets komplexitet kopplat till problemdefinition, genomförd arbetsprocess utifrån definition av team samt resultat och ges individuellt. För kursen används betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av annan likvärdig kurs kan enbart ske vid en särskild bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och programledare.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.