Målet med kursen är att den studerande ska ges identifiera och reflektera över sin förmåga att arbeta tvärvetenskapligt med designrelaterade problemställningar i ett verklighetsperspektiv.
I kursen ska den studerande utföra ett produkt/tjänstedesignutvecklingsprojekt i tvärvetenskapliga team med studenter från olika institutioner och utbildningsprogram. Projekttillämpningen genomförs med Industridesignprogrammet på Designhögskolan och genomsyras i hög grad av Design Thinking. Målet är att den studerande ska få insikt i innovativt teamarbete med fokus på tvärvetenskapligt samarbete och innovationsfrågor.
Den studerande ska genom praktiskt tillämpning utföra ett tillämpningsprojekt i ett tvärvetenskapligt team i samarbete med externt företag, organisation eller myndighet. Den studerande får möjlighet att fördjupa sin tillämpning av analysmetoder och förmåga att skapa delaktighet av arbetsmaterial. Handledning sker med verksamma industridesigner. Den studerande ska reflektera över och tillämpa gruppmekanismer och individuella faktorer som påverkar innovationsnivån för sin egen del och för teamet samt även reflektera över skillnader mellan projektarbete och tvärvetenskapliga teamarbeten.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- exemplifiera och applicera rumsliga faktorer som påverkar den sociala interaktionen i ett team.
- tillämpa och aktivt genomföra ett innovativt produkt/tjänstedesignprojekt i ett tvärvetenskapligt team.
- planera och genomföra en aktivitetsanalys samt återinföra resultat och process i teamet så att teamet blir ansvarigt.
- planera och utföra gemensamma OMB, body- och brainstorms och liknande öppna kreativa gruppmetoder.
- exemplifiera individuella förmågor och gruppdynamiska processer som gynnar integration och interaktion i ett tvärvetenskapligt teamarbete.
- reflektera över sin egen roll, yrkesroll och olika faktorers inverkan på team och teamprocessen.
- diskutera skillnader och likheter mellan mångvetenskapligt projektarbete och tvärvetenskapligt teamarbete.
- genomföra en gemensam muntlig och kommunikativ argumenterande presentation av arbetsprocess och resultat.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, kursen Projekttillämpning 1 (7.5 högskolepoäng, 5ID065) samt Designmetodik 2 (1.5 högskolepoäng, 5ID055) och att samtliga av programmets kurser som ligger före kursens moment är slutförda och godkända.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av upprättande av teamstudio, delvis självständigt arbete i team, aktiv närvaro i teamarbetet, reflektionsböcker, reflektioner genom boards och personas, aktiv närvaro i kreativa metoder, seminarier och möten som introduktion, mellanpresentation samt slutlig presentation. Handledning i viss utsträckning.
Examination
Examinationen sker dels genom aktivt deltagande i projektarbetet i team och genom aktiv medverkan i teamarbete, introduktion, gemensamma och av studenten förberedda handledningstillfällen och workshops, mellanpresentationer samt slutlig presentation med minst ett inlägg av granskande karaktär. Generisk kunskap examineras med reflektioner utifrån aktiv närvaro under arbetsprocessen och i forumspel med minst tre argumenterande inlägg samt inlämnande av reflektionsuppgifter och reflektionsböcker. Enskilda moment i designprocessen betygssätt i en examinerande workshop med individuell förberedd presentation samt minst tre individuella inlägg av granskande karaktär.
För att uppnå godkänt resultat på kursmomenten kursen krävs att varje student enskilt muntligt redovisar och lämnar in det som krävs och beskrivs i kursens studenthandledning.
Betyget i projekttillämpning utgör en helhets bedömning av reflektion och behandling av designproblemets komplexitet kopplat till problemdefinition, genomförd arbetsprocess utifrån definition av team samt resultat och ges individuellt. För kursen används betygen Underkänd (U) och Godkänd (G).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande av annan likvärdig kurs kan enbart ske vid en särskild bedömning av jämförbar
utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och
färdighetsnivå av kursansvarig och programledare.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.