"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Introduktionskurs i industridesign, DESIGNKOMMUNIKATION, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Industrial Design Introduction, Designcommunication

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 5ID095

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-05-15

Innehåll

Kursen Designkommunikation är huvudsakligen inriktad på hur olika ekonomiska faktorer kan påverka designval, och hur man medvetet kan påverka uppfattningen och upplevelsen av en produkt eller tjänst. Kursen ger grundläggande kunskaper i design management i relation till marknadsföringsstrategier. Studenten ges möjlighet att arbeta med sin portfolio eller ett projektarbete, där studenten förväntas tillämpa kunskaper inhämtade från tidigare kurser. Kursen omfattar tre moment: Moment 1: Visualisera D, 1,5 hp (Visualisation D, 1,5 ECTS-credits). Här behandlas grundläggande grafisk design och layoutarbete. Kunskap och färdigheter i presentationsmetoder fördjupas genom tillämpningsstudier. Moment 2: Design management 9 hp (Design management, 9 ECTS-credits). Momentet ger grundläggande kunskaper i design management och behandlar olika marknadsföringsstrategier, liksom kulturella skillnader i produktutvecklingsarbete. Tillämpningsstudier. En studieresa företas under momentet, i syfte att besöka företag och andra designutbildningar. Moment 3: Portfolio/projektarbete B, 4,5 hp (Portfolio/project work B, 4,5 ECTS-credits) Tillämpningsstudier i form av projektarbete eller portfolioarbete.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna - uppvisa grundläggande kännedom om hur man kan arbeta med designmanagement inom ett företag. - beskriva hur ekonomiska faktorerna kan påverka valet av designlösning, och relatera detta till för- och nackdelar med olika marknadsföringsstrategier. - uppvisa grundläggande kunskaper i grafisk layoutmetodik, och tillämpa dessa i presentationsteknik.

Behörighetskrav

Univ: Minst 120 hp från tidigare universitetsstudier eller motsvarande kunskaper. För tillträde till kursen krävs även betyg godkänd på kurserna Introduktionskurs i industridesign BAS, (5ID018), 15hp, Introduktionskurs i industridesign, GENOMFÖRA, (5ID093), 15hp och Introduktionskurs i industridesign, SKAPA, (5ID004), 15hp.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, handledning, seminarier, grupparbeten och projektarbete. Undervisningen genomförs på engelska.

Examination

Efter genomförd kurs ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga obligatoriska moment och tillämpningsarbeten är godkända. Projektarbetet, som innehåller tillämpningar av moment 1-3, ska vara godkänt. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen, sammanlagt 5 gånger. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. Den som godkänts i ett prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kursen kan enbart ske vid en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.