"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Projekt 2: Generell produkt, 15 hp

Engelskt namn: Project 2: General Product

Denna kursplan gäller: 2025-01-27 och tillsvidare

Kurskod: 5ID079

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-03-26

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2025-01-15

Innehåll

Det övergripande syftet är att ge studenterna praktisk erfarenhet av att designa en produkt eller ett system som vänder sig till en bred användargrupp, med inriktning på produkter och tjänster inom t.ex. hälso- och sjukvård, kollektivtrafik eller offentliga tjänster. Kursen tillhandahåller en plattform för att utforska tillvägagångssätt och metoder i samband med designetnografi och deltagaraktiv design inom ett tjänstedesignperspektiv. Studenterna arbetar i grupper under hela kursen. Slutresultaten kan innefatta mjukvaru-/hårdvaruprodukter, tjänster eller organisatoriska ramverk. Kursen består av tre moduler.
 
Modul 1: Förutsättningar (3 hp)
Den här modulen går igenom de teoretiska grunderna för etnografisk designforskning och deltagande design, och ger övningar i praktiska etnografiska och deltagande metoder för tjänstedesignsammanhang. Målet med denna fas är att utveckla kunskaper om användarna och användarkontexten för framtida designlösningar samt att etablera relationer med användare, så att de kan engageras i kommande stadier av designprojektet. Detta innebär att man engagerar människor som interagerar med utrustning, miljöer, tjänster och andra människor snarare än individer som interagerar med en enskild isolerad produkt eller produktgrupp. 
 
Modul 2: Projektarbete (9 hp)
I denna modul genomförs ett designprojekt genom att identifiera möjligheter till att leverera förslag, med hjälp av etnografiska och deltagande metoder och med en inriktning på tjänstedesign. Under denna modulen studenterna arrangerar återkommande samskapande designsessioner med sina respektive användargrupper för att utforska begrepp med hjälp av olika metoder och material för att engagera människor i designprocessen. Studenterna kommer att vidareutveckla och utvärdera sin design inom ramen för ett tjänstedesignperspektiv och utforska verktyg och metoder för tjänstedesign. Projektresultaten presenteras i form av en visuell syntes av fältarbete och deltagande design och kan omfatta skissmodeller, representationer av serviceelement och skärmbaserade digitala presentationer.
 
Modul 3: Meningsskapande (3 hp)
Denna modul handlar om att förstå projektet i relation till interaktionsdesign för en generell, bred målgrupp och innehåller träning i akademiskt skrivande.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse 

  • Uppvisa förståelse för hur man genererar insikter från designetnografi och deltagaraktiv designsituationer (sk.participatory design).
  • Uppvisa erfarenhet av och kunskap om metoder för deltagande design inom ett tjänstedesignperspektiv. 

Färdighet och förmåga

  • Tillämpa en fullständig designprocess inom ett projekt som börjar med designetnografi och formulering av möjligheter och som avslutas med ett designförslag. 
  • Tillämpa metoder inom tjänstedesign och deltagaraktiv design i praktiskt projektarbete i grupp. 
  • Använda muntliga/visuella projektpresentationstekniker för att kommunicera projektprocessen, det slutliga designförslaget och de insikter som projektet resulterat i. 
  • Skapa dokumentation och skriftliga akademiska presentationer. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över bruket av designetnografiska metoder och deltagaraktiv design i en designprocess. 
  • Redogör för delaktighet i processen och i den resulterande designen.
  • Reflektera över hållbarhetsfrågor när det gäller påverkan och konsekvenser av den resulterande designen. 

Behörighetskrav

Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Särskilda förkunskapskrav är: 60 högskolepoäng i ämnet design. Dessutom krävs betyget Godkänd (G) i samtliga föregående kurser inom masterprogrammet Interaction Design vid Designhögskolan eller ha förvärvat motsvarande kunskaper. Engelska B/6.

Undervisningens upplägg

Kursen består av föreläsningar, praktiska övningar och handledning.

Examination

Modul 1 och modul 3: examinationen baseras på inlämning av skriftliga och visuella uppgifter. Modul 2: examineras genom muntliga, skriftliga och visuella presentationer av projektresultat. För att erhålla godkänt betyg på hela kursen måste studenten ha fullgjort alla kursens moduler och uppgifter med godkänt resultat. De betyg som ges är antingen Godkänd (G) eller Underkänd (U) för varje uppgift och modul samt för kursen som helhet. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.