"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ekonomi och marknad för industridesign, 4,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-09-08

Engelskt namn: Economics and Marketing for Industrial Design

Denna kursplan gäller: 2007-09-10 och tillsvidare

Kurskod: 5ID038

Högskolepoäng: 4,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-03-27

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-09-08

Innehåll

Denna kurs är indelad i tre moment: 1. Ekonomisk orientering, 1,5 högskolepoäng (Introduction to Economics, 1.5 credit points). Momentet ger en inblick i de ekonomiska system som används i ett modernt produktionsinriktat samhälle. Ekonomiska begrepp och ekonomi beskrivs utifrån ett designutvecklingsperspektiv. 2. Marknadsföringsorientering, 1,5 högskolepoäng (Introduction to Marketing, 1.5 credit points). Momentet ger en orientering om de grundläggande förutsättningar som gäller för modern marknadsföring och utgår från ett designutvecklingsperspektiv. 3. Design Management-orientering, 1,5 högskolepoäng (Introduction to Design Management, 1.5 credit points). Momentet ger en orientering om grundläggande förutsättningar för design management inom näringslivet. Samspelet mellan designers, design managers och andra yrkesgrupper diskuteras ur ett genusperspektiv.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna: - ge exempel på några grundläggande ekonomiska begrepp och beskriva några olika ekonomiska system i samhället idag, utifrån ett designutvecklingsperspektiv. - redogöra för grundläggande moment i modern marknadsföring, utifrån ett designutvecklingsperspektiv. - redogöra för grundläggande förutsättningar för yrkesrollen som design-manager. - kritiskt diskutera samspelet mellan designers, design managers och andra yrkesgrupper, främst ur ett genusperspektiv.

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, kurserna Projekttillämpning 3 (7,5 högskolepoäng, 5ID028) och Designmetodik 3 (1,5 högskolepoäng, 5ID035). Därutöver krävs att samtliga av programmets kurser som ligger före kursen är slutförda och godkända.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, litteraturstudier samt PBL-baserade övningar.

Examination

Examinationen sker genom närvaro (högst 20 % frånvaro) och genom aktiv medverkan vid praktiska övningar. Därutöver examineras via inlämningsuppgifter, skriftlig tentamen, aktiv medverkan i diskussionsseminarier och reflektion. För kursen används betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av annan likvärdig kurs kan enbart ske genom en särskild bedömning av jämförbar utbildning och kursplan, samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och programledare.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.