"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Designkommunikation II, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-02-08

Engelskt namn: Design Communication II

Denna kursplan gäller: 2010-01-25 och tillsvidare

Kurskod: 5ID019

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-01-18

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2022-02-08

Innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper i visualiserings- och presentationtekniker inom industridesignområdet, med särskilt fokus på webbaserad grafisk kommunikation och interaktion. Tyngdpunkten ligger på webbproduktion av grafiskt och visuellt material i relation till grafisk profil och varumärke eller affärsidé. Studenten får genom praktiska övningar tillämpa sina kunskaper i olika typer av datorprogram för webbbaserad bildbehandling och grafisk kommunikation. Under hela kursen arbetar studenten i ett realistiskt projekt, oftast i samarbete med en extern samarbetspartner. Kursen är generellt avpassad för alla studieinriktningar och yrkesverksamheter där det föreligger ett praktiskt behov av att kunna utveckla och förmedla idéer med hjälp av webbaserade visuella och grafiska medel. Undervisningen sker huvudsakligen i form av projekthandledning, men även i form av föreläsningar och praktiska övningar såväl enskilt som i grupp.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna: - redogöra för grunderna inom webbaserad grafisk formgivning, typografi och bildhantering och resonera kring likheter och skillnader gentemot icke-webbaserad grafisk formgivning och bildhantering. - tillämpa datorstödda metoder för bild- och textbehandling, och arbeta med grafisk form i syfte att kommunicera budskap visuellt i olika typer av webbproduktioner. - redogöra för för- och nackdelar med olika typer av webbaserade visuella och grafiska formspråk, i relation till målgruppens bakgrund och budskapets syfte och innehåll. - självständigt formulera, planera och genomföra ett projektarbete inom området webbaserad designkommunikation och redovisa detta såväl muntligt som visuellt.

Behörighetskrav

Univ: Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Designkommunikation I (5ID016 eller 5ID113) eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, handledning, praktiska övningar och seminarier, samt projektarbete.

Examination

Examinationen sker muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Under kursens gång examineras kursens olika moment löpande genom övningar och obligatoriska inlämningsuppgifter av prövande karaktär. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) , Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Godkänt fordras närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär, samt muntlig och skriftlig presentation av en gruppuppgift och en individuell skriftlig uppgift. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av denna kurs kan enbart ske genom en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och programledare.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.