"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Designhistoria, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: History of Industrial Design

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 5ID014

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-02-05

Innehåll

Kursen ger en översikt över formgivnings- och designhistoria från 1850 till ungefär 1980, samt introducerar och utvecklar metoder för grundläggande idéanalytisk textkritik. I kursen uppmärksammas särskilt 1900-talets teorier och idéer om form och industridesign, såväl internationellt som i Sverige. Kursen är kronologisk, och behandlar de viktigaste stilarna och designrörelserna från Arts-and-Crafts till postmodernismen. Den behandlar vidare industridesigneryrkets framväxt, samt sambanden mellan designteorier, formmässiga uttryck och olika aspekter av den samhälleliga utvecklingen.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna: - redogöra för väsentliga designhistoriska sammanhang och stilar. - redogöra för, och formulera frågeställningar kring, industriell design i relation till idéer om människa och samhälle, ur ett historiskt perspektiv. - problematisera historiska texter som behandlar industriell design, tolka och förstå dessa samt kunna identifiera de idétraditioner som de ansluter sig till. - på egen hand tillgodogöra sig kunskaper från olika typer av litteratur, samt redovisa dessa både muntligt och skriftligt.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar och diskussionsseminarier.

Examination

Examinationen sker genom kontroll av aktivt deltagande vid seminarierna under kursens gång, muntlig och skriftlig redovisning av ett grupparbete samt en individuell hemtentamen. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. På kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Den som godkänts vid ett prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 6

Huvudlitteratur

Hedqvist Hedvig
1900-2002 : svensk form - internationell design
Stockholm : Bokförl. DN : 2002 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-7588-420-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Brunnström Lasse
Svensk industridesign : en 1900-talshistoria
Stockholm : Norstedt : 1997 : 427, [1] s. : sid. 6-83 :
ISBN: 91-1-970332-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Utvalda delar

Vihma Susann
Designhistoria : en introduktion
Stockholm : Raster : 2003 :
ISBN: 91-87215-48-9 (korr.) z 91-87215-489
Se Umeå UB:s söktjänst

Kurskompendium

Kurskompendium finns att köpa på Designhögskolan

Kompendium bestående av utdrag ur: Asplund, Gunnar m.fl., ur acceptera (Stockholm, 1931). Arrhenius, Thordis The Feminine as a Metafor for the New , Nordisk Arkitekturforskning 1999:2. Berner, Boel Husmors filmer och den moderna husmodern: Teknik och expertis i hushållet under 1950- och 1960-tal , Historisk Tidskrift 1999:3. Colomina, Beatriz Kampen om E 1027 , Kvinnovetenskaplig Tidskrift 1995:2-3. Le Corbusier, ur Towards a New Architecture [1923] (Oxford, 1993). Dreyfuss, Henry ur Designing for People: (1955/1967). Form, artiklar från årgångarna 1943 och 1946. Grandien, Bo Det skönas värld eller Venus i såskoppen , Form 1985:2-3. Göransdotter, Maria Från moral till modernitet: Hemmet i 1930-talets svenska funktionalism , Historisk Tidskrift 1999:3. Hald, Arthur Den effektiva formen , Form 1985:3-2. Janik, Allan & Toulmin, Stephen Kultur och kritik: Samhällskritiken och den konstnärliga uttrycksförmågans gränser , i Wittgensteins Wien (Lund, 1986). Key, Ellen ur Skönhet för alla (Stockholm, 1899). Källström, Staffan Framtidens katedral: Om medeltidstro och sociala utopier , Hjärnstorm 1994:52 Loewy, Raymond The Maya Stage ur Never Leave Well Enough Alone [1951] (Johns Hopkins University Press, 2002) Loos, Adolf Ornament och brott i Ornament och brott: Fyra texter om arktitektur (Göteborg, 1985). Musil, Robert ur Mannen utan egenskaper: Del 1 (Stockholm, 1998). Packard, Vance ur The Waste Makers (1960/1963). Papanek, Victor ur Miljön och miljonerna (1973). Paulsson, Gregor & Paulsson, Nils ur Tingens bruk och prägel (Stockholm, 1957). 51-103 Paulsson, Gregor ur Vackrare vardagsvara (Stockholm, 1919). Romare, Stefan Bauhaus: Vad det var och vad det blivit (1951), Magasin Tessin 1987:4 Romare, Kristian Pendlingen mot det kvinnliga: Paret van de Velde och Jugend , Paletten 1993:2-3. Sontag, Susan Camp , Chaplin 68, 1966:9, s 336-343 Teague, Walter Dorwin ur Design this Day: The Techinque of Order in the Machine Age (1940). 35-66 Vergo, Peter Vienna 1900 , i Art in Vienna 1898-1918 (Oxford, 1975). Wagner, Otto ur Vår tids byggnadskonst [1914] (Stockholm, 2000). Wickman, Kerstin Den rena formen , Form 1985:2-3.