"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Design, former och idéer 1851-2001, 15 hp

Engelskt namn: Design, Forms and Ideas 1851-2001

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 5ID013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-02-05

Innehåll

Kursen ger en översikt över formgivnings- och designhistoria från 1850 till omkring 1980, samt introducerar metoder och teorier för grundläggande praktisk och idékritisk designanalys. I kursen uppmärksammas särskilt 1900-talets teorier och idéer om form och industridesign, såväl internationellt som i Sverige. Lika stor vikt läggs vid förståelsen av olika teoribildningars samhälleliga och vetenskapliga bakgrund och kontext, som vid praktisk analys – både muntlig och skriftlig – och tillämpning av teoretiska modeller för att förstå och förklara olika aspekter av designens praktiska yttringar. Kursen är indelad i två moment: Moment 1: Designhistoria (History of Design), 7,5 hp Momentet är kronologiskt, och behandlar de viktigaste stilarna och designrörelserna från Arts-and-Crafts till postmodernismen. Det behandlar vidare industridesigneryrkets framväxt, samt sambanden mellan designteorier, formmässiga uttryck och olika aspekter av den samhälleliga utvecklingen. Moment 2: Designanalys (Theory and Analysis of Design), 7,5 hp Momentet ger en fördjupad inblick i historisk och samtida designteoretisk problematik. De analysmodeller och teorier kursen kretsar kring är estetik, semiotik, feministisk designkritik, samt problematisering av historiesyn och designhistoria.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs skall den studerande kunna: - beskriva den industriella designens historia från 1850-talet till 1900-talets sista decennier i övergripande termer. - redogöra för historiska och samtida riktningar inom designteori och designkritisk debatt. - tillämpa ett analytiskt betraktelsesätt på industriell design i relation till idéer om människa och samhälle ur ett historiskt perspektiv. - tolka och analysera texter som behandlar industriell design på en elementär nivå. - problematisera, tolka och analysera artefakter ur olika teoretiska perspektiv på en elementär nivå. - tillgodogöra sig kunskaper från olika typer av litteratur, samt redovisa dessa både muntligt och skriftligt.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Kurslitteratur på engelska förekommer.

Examination

Examinationen sker genom kontroll av aktivt deltagande vid seminarier och praktiska analysövningar under kursens gång, muntlig och skriftlig redovisning av ett grupparbete (moment 1), en individuell tentamen (moment 1) samt muntlig och skriftlig redovisning av en uppsats (moment 2).För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. På kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Den som godkänts vid ett prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen enligt fastställt schema. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. Den som godkänt i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt och kan enbart ske efter en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och programledare.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Huvudlitteratur

Moment Designhistoria: Hedvig Hedqvist, Susanne Vihma, Lasse Brunnström Moment Designanalys: Malcom Barnard, John Heskett

Barnard Malcolm 1958-
Approaches to understanding visual culture
Basingstoke : Palgrave : 2001 : xi, 212 s. :
ISBN: 0-333-77287-3 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Hedqvist Hedvig
1900-2002 : svensk form - internationell design
Stockholm : Bokförl. DN : 2002 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-7588-420-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Design : en introduktion
Heskett John, Wijkmark Marianne
Stockholm : Raster : 2006 : 219, [2] s. :
ISBN: 91-87215-72-1z 91-87215-721
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Urval

Brunnström Lasse
Svensk industridesign : en 1900-talshistoria
Stockholm : Norstedt : 1997 : 427, [1] s. : sid. 6-83 :
ISBN: 91-1-970332-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Vihma Susann
Designhistoria : en introduktion
Stockholm : Raster : 2003 :
ISBN: 91-87215-48-9 (korr.) z 91-87215-489
Se Umeå UB:s söktjänst

Kurskompendium

Kurskompendium för moment Designhistoria och moment Designanalys säljs av Designhögskolan

Kurskompendiet för momentet Designhistoria består av utdrag ur: Asplund, Gunnar m.fl., ur acceptera (Stockholm, 1931). Arrhenius, Thordis The Feminine as a Metafor for the New , Nordisk Arkitekturforskning 1999:2. Berner, Boel Husmors filmer och den moderna husmodern: Teknik och expertis i hushållet under 1950- och 1960-tal , Historisk Tidskrift 1999:3. Colomina, Beatriz Kampen om E 1027 , Kvinnovetenskaplig Tidskrift 1995:2-3. Le Corbusier, ur Towards a New Architecture [1923] (Oxford, 1993). Dreyfuss, Henry ur Designing for People: (1955/1967). Form, artiklar från årgångarna 1943 och 1946. Grandien, Bo Det skönas värld eller Venus i såskoppen , Form 1985:2-3. Göransdotter, Maria Från moral till modernitet: Hemmet i 1930-talets svenska funktionalism , Historisk Tidskrift 1999:3. Hald, Arthur Den effektiva formen , Form 1985:3-2. Janik, Allan & Toulmin, Stephen Kultur och kritik: Samhällskritiken och den konstnärliga uttrycksförmågans gränser , i Wittgensteins Wien (Lund, 1986). Key, Ellen ur Skönhet för alla (Stockholm, 1899). Källström, Staffan Framtidens katedral: Om medeltidstro och sociala utopier , Hjärnstorm 1994:52 Loewy, Raymond The Maya Stage ur Never Leave Well Enough Alone [1951] (Johns Hopkins University Press, 2002) Loos, Adolf Ornament och brott i Ornament och brott: Fyra texter om arktitektur (Göteborg, 1985). Musil, Robert ur Mannen utan egenskaper: Del 1 (Stockholm, 1998). Packard, Vance ur The Waste Makers (1960/1963). Papanek, Victor ur Miljön och miljonerna (1973). Paulsson, Gregor & Paulsson, Nils ur Tingens bruk och prägel (Stockholm, 1957). 51-103 Paulsson, Gregor ur Vackrare vardagsvara (Stockholm, 1919). Romare, Stefan Bauhaus: Vad det var och vad det blivit (1951), Magasin Tessin 1987:4 Romare, Kristian Pendlingen mot det kvinnliga: Paret van de Velde och Jugend , Paletten 1993:2-3. Sontag, Susan Camp , Chaplin 68, 1966:9, s 336-343 Teague, Walter Dorwin ur Design this Day: The Techinque of Order in the Machine Age (1940). 35-66 Vergo, Peter Vienna 1900 , i Art in Vienna 1898-1918 (Oxford, 1975). Wagner, Otto ur Vår tids byggnadskonst [1914] (Stockholm, 2000). Wickman, Kerstin Den rena formen , Form 1985:2-3. Kurskompendiet för momentet Designanalys består av utdrag ur: Attfield, Judy, FORM/kvinnlighet följer FUNKTION/manlighet: Feminism och formgivning , Bang 1995:1, s 34 37, 50. Barthes, Roland, The New Citroën ur Mythologies (London 1993). Barthes, Roland, Tecknets gestaltning ur Kritiska essäer (Stockholm, 1967) s 227-233. Berlyne, D.E., Novelty, complexity and interestingness ur Studies in the New Experimental Aesthetics: Steps Towards an Objective Psychology of Aesthetic Appreciation (Washington, 1974) s 175-180. Buckley, Cheryl, Made in Patriarchy: Theories of Women and Design ur Design and Feminism: Re-Visioning Spaces, Places and Everyday Things, red. Joan Rothschild (Rutgers University Press, 1999), s 109-118. Buchanan, Richard, utdrag ur The School of Design: Governing Ideas (Carnegie Mellon University 1993/1999) s 5-10. Bourdieu, Pierre, The sense of distinction ur Distinction: A social critique on the judgement of taste [1979], (London, 1989). s 260-282. Coren, Stanley; Ward, Lawrence M., & Enns, James T., Aspects of the Perceptual Process , ur Sensation and Perception (London 1999), s 12-15. Csíkszentmihályi, Mihály, Design and Order in Everyday Life ur Design Issues 1991:1, vol VIII. Csíkszentmihályi, Mihály, Flowtillståndet ur Flow: Den optimala upplevelsens psykologi (1990) (Stockholm, 1996) s 96-109. Douglas, Mary, Bad Taste in Furnishing , ur Thought Styles: Critical Essays on Good Taste (London, 1996) s 50-76. Ehrensvärd, Carl August, ur De fria konsters philosophi [1786] (Stockholm, 1974). Goldman, A, Aesthetic Qualities and Aesthetic Value ur The Journal of Philosophy 1990. Harvey, John, Introduction: Clothes, Colour and Meaning , ur Men in Black (London 1995) s 9-21. Ilstedt Hjelm, Sara, Semiotics in product design , TRITA-NA-D0210, CID 175, Institutionen för numerisk analys och datalogi, Stockholms universitet & Kungliga tekniska högskolan (2002). Krippendorf, Klaus & Margolin, Victor, Design History and Design Studies ur The Politics of the Artificial: Essays on Design and Design Studies av samme författare (London, 2002) s 218-233. Rampell, Linda, ur Designatlas: En resa genom designteori 1845-2002 (Stockholm, 2002). Richardson, Adam, The Death of the Designer ur Design Issues vol IX nr 2 1993,s 34-43. Sparke, Penny, Postmodernitet, postmodernism och kvinnlig smak , Design och konst: Texter om gränser och gränsöverskridanden. Del 2: Texter efter 1960, red. Torsten Weimarck (Stockholm, 2003), s.179 196. Stolterman, Erik, Guidelines or Aesthetics: Design Learning Strategies ur Design Studies 1994:4 (vol 15), s 448-458. samt Vigselrumsdebatten och Rampelldebatten : sammanställningar av artiklar ur dagstidningar och tidskrifter 1998-2003.