"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Interaktionsdesign, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Interaction Design

Denna kursplan gäller: 2007-12-31 och tillsvidare

Kurskod: 5ID000

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Industridesign: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-05-15

Innehåll

Syftet med kursen är att tydliggöra den formmässiga relationen mellan användargränssnitt, en produkts tredimensionella form och ett företags övergripande estetik och dess varumärke. Kursens fokus ligger på grafisk design och hur olika aspekter av grafisk formgivning, typografi och layout kan influera designen av ett grafiskt användargränssnitt, både när det gäller förståelsen av och uttrycket hos gränssnittet. Under projektarbetet, som löper över hela kursen behandlas specifikt hur ett varumärkes identitet kan gestaltas i ett grafiskt användargränssnitt, som i sin tur relateras till produktens form. Syftet med detta projektarbete är att ge träning i att genomföra ett kort praktiskt formgivningsprojekt som är relaterat till interaktionsdesign, och som fokuserar estetiska och funktionella aspekter av interaktionsdesign i relation till produktdesign och företagsidentitet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - visa grundläggande färdighet i tekniker och metoder för 2-dimensionell och 3-dimensionell gestaltning. - redogöra för vilka faktorer som påverkar tolkning och upplevelse av form och innehåll, på både kognitiv och perceptuell nivå. - tillämpa metoder inom grafisk formgivning och typografi för att gestalta ett grafiskt användargränssnitt. - tillämpa designmetoder som lo-fi-prototypering och flödesdiagram för att utveckla och utvärdera funktioner hos ett grafiskt gränssnitt. - uppvisa grundläggande kännedom om metoder för att arbeta med grafisk form för att kommunicera budskap visuellt och kunna relatera dessa till designmetoder för visualisera och utvärdera ett varumärkes estetiska identitet och kärnvärden.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs, förutom grundläggande behörighet, kurserna Industridesign och interaktionsdesign (5ID002), 15 hp samt kursen Människa-dator interaktion (5DV045), 7,5 hp eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och projektarbete.

Examination

Examinationen sker löpande under kursens gång genom godkännande av obligatoriska inlämningsuppgifter som ges under kursens olika delar. Examination sker muntligt, skriftligt och genom övningar, såväl individuellt som i grupp. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delar är godkända. För Godkänt fordras närvaro (d.v.s. högst 20 % frånvaro) vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär, muntlig och skriftlig presentation av en gruppuppgift, samt en individuell skriftlig uppgift. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen, sammanlagt 5 gånger. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till Institutionsstyrelsen för Designhögskolan. Den som godkänts i ett prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kursen kan enbart ske vid en bedömning av jämförbar utbildning och kursplan samt efter bedömning av den studerandes individuella kunskaps- och färdighetsnivå av kursansvarig och utbildningsansvarig.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.