Kursen behandlar geografiska informationssystem (GIS), främst inom den del som berör rasterfiler. Under kursen används huvudfunktioner i tillägget Spatial Analyst i programvaran ArcGIS. De moment som ingår är urval med overlayteknik, interpolering av punktdata till ytkartor och behandling av höjddata i olika filformat.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - använda programvaran ArcGIS för att utföra rumsliga urval med hjälp av vektor- och rasterkartor, - utföra interpolering av punktdata, - förstå och använda olika typer av digitala höjddata, - sammanställa, tolka och presentera rumsliga data.
Behörighetskrav
Univ: Geografiska informationssystem 1 - naturvetenskapliga data, 7,5 hp eller motsvarande kunskaper. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av övningar och laborationer via en plattform på Internet. Laborationer utgör obligatoriska inslag i kursen.
Examination
Examinationen sker genom obligatoriska laborationsredogörelser. På laborationsredogörelserna och på hela kursen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. För att bli godkänd på hela kursen krävs att alla prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget på kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.