"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskapliga metoder A, 7,5 hp

Engelskt namn: Scientific Methods

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 5FY090

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för fysik

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2007-08-28

Innehåll

Kursens innehåll är upplagt så att studenten får: - en introduktion till akademiska studier, - träning i flera grundläggande ingenjörsfärdigheter, - en första kontakt med områden inom vilka universitetet ger civilingenjörsutbildning, - en introduktion i grunderna för förbättringsarbete av utbildningen. Kursen omfattar följande inslag: Inslaget matematisk färdighetsträning omfattar komplexa tal, förmåga att handskas med algebraiska uttryck samt lösning av ekvationer och olikheter, trigonometri, funktioner, grafer och koordinatsystem. Vidare ingår elementära funktioner som logaritm, exponential- och potensfunktioner, trigonometriska funktioner och komplexa exponentialfunktioner. Något om kombinatorik och något om logiska resonemang och bevis samt begrepp inom mängdläran. I inslaget mätvärdesbehandling införs statistiska verktyg och begrepp såsom medelvärde, stickprovsstandardavvikelse, ”medelfel”, felfortplantningslagen, normalfördelning och Students t-fördelning samt viktat medelvärde. Momentet innehåller även en introduktion till linjär regressionsanalys – både oviktad och viktad. Begreppen används under de tillämpade övningarna. Vidare ingår planering av mätningar och mätteknik samt hantering av viss datorprogramvara. Under kursens gång får studenten information om de civilingenjörsprogram som finns att välja mellan. I inslaget programvisning får studenten dessutom tillfälle att besöka varje program för att få en mer detaljerad inblick i programmets struktur. Introduktionen till modernt kvalitetsarbete omfattar begrepp, definitioner och exempel samt motivering för varför kvalitetsarbetet är viktigt både i utbildning och yrkesliv. I inslaget experimentell problemlösning tillämpas material från momentet mätvärdesbehandling i praktiska sammanhang. Under detta moment får studenten tillfälle att utföra laborationer. I inslaget skriftlig och muntlig kommunikation introduceras en processorienterad metodik, som ska underlätta och stödja utvecklingen av varje students färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation under hela utbildningstiden. Färdigheterna övas i rapportskrivning och vid muntlig presentation. Här övas också förmågan att analysera och ge återkoppling på muntliga och skriftliga presentationer. I detta avsnitt av kursen bearbetas kunskaper och material, som inhämtats genom studerandeaktiva undervisningsformer i kursens experimentella del samt ur kurslitteratur.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - tillämpa grundläggande räknefärdigheter baserade på viktiga metoder och begrepp, - redogöra för några av de statistiska modeller som används för att beskriva slumpmässiga fenomen samt i mätsituationer kunna tillämpa statistiska metoder som används för att dra slutsatser från observationsserier behäftade med slumpmässiga avvikelser, - planera och genomföra experiment samt värdera experimentella resultat med statistiska metoder, - använda sig av programvara avsedd för mätvärdesbehandling, ordbehandling och presentation, - tillämpa ett processorienterat arbetssätt i mindre grupper för att utveckla problemlösningsförmågan och förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation, - genomföra en muntlig presentationsuppgift och kritiskt kommentera kamraters muntliga presentationer.

Behörighetskrav

Ma D, Fy B, Ke A

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av lektionsundervisning och räkneövningar samt handledning under laborationer. All undervisning i muntlig och skriftlig kommunikation, redovisningstillfällen samt det experimentella arbetet kräver obligatorisk närvaro.

Examination

På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Godkänd (G) på kursen krävs att: - studenten varit närvarande vid de obligatoriska momenten, - resultaten på inslagen matematisk färdighetsträning och mätvärdesbehandling är godkända, - en skriftlig rapport över tilldelad problemuppgift godkänts, - en muntlig presentationsuppgift genomförts och kommenterats. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). TILLGODORÄKNANDE Den student som önskar tillgodoräkna utbildning som inhämtats vid annan högskola (svensk/utländsk) än där man avser att avlägga examen skall begära att detta prövas. Prövningen görs av programansvarig.

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 35

Kompendier utgivna av institutionen för fysik. Laborationsinstruktioner.