Kursen innehåller ett utvecklingsprojekt inom något av områdena Elektronik, Datorteknik, Datakommunikation eller Webbteknik. Kursen har fokus på teknikutvecklingsprocessen, ämnesmässig fördjupning och förmågan att arbeta i större projekt. Arbetet genomförs i sammanhanget hållbar utveckling och stor vikt läggs vid kritisk granskning av projektets utgångspunkter, genomförande och resultat ur såväl teknisk som ekologisk, social och ekonomisk synvinkel.
Kursen är uppdelad i två moment:
moment 1: Hållbar utveckling (Sustainable Development) 5 hp
moment 2: Teknikutveckling (Technology) 10 hp.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för innebörden i begreppen hållbar utveckling, socialt ansvarstagande och livscykelanalys samt kunna redogöra för samhällets styrmedel för främjande av hållbar utveckling,
- redogöra för nationell och internationell lagstiftning samt regelverk och mål med relevans för det valda fördjupningsområdet.
Färdigheter och förmåga:
efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- tillämpa ingenjörsmässiga kunskaper och färdigheter vid framtagning av en produkt eller ett system,
- identifiera bristande kunskaper inom fördjupningsområdet samt självständigt kunna tillgodogöra sig denna kunskap,
- planera och organisera arbetet i ett utvecklingsprojekt,
- redogöra för projektresultatet muntligt och skriftligt,
- integrera lämpliga delar av resultatet i en personlig CV (Portfolio).
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- utvärdera och kvalitetsbedöma en färdig produkt utifrån funktionalitet, teknisk höjd och uppfyllande kravspecifikation,
- bedöma kvalitet hos tekniska rapporter samt kunna identifiera styrkor och svagheter hos dessa,
- utvärdera produkten ur ett miljömässigt-, socialt och ekonomiskt hållbarhetsperspektiv,
- analysera en lär- och utvecklingsprocess i termer av kreativiteten, initiativförmågan och förmågan att arbeta i grupp.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 60 hp i ämnet elektronik.
Undervisningens upplägg
Kursen innehåller inledande föreläsningar/seminarier, övningar samt ett större projektarbete. Studenten förväntas inom ramen för projektarbetet och med stöd av projekthandledare självständigt inhämta de fördjupade kunskaper som behövs i projektet. Varje projektgrupp bör bestå av minst 3 studenter och tilldelas en handledare. Till varje projekt skall finnas en beställare med vilken projektgruppen förhandlar fram en kravspecifikation. Innan projektet startar skall projektgruppen göra en projekt-, budget- och tidplan. Projektstyrning skall ske med en vedertagen projektstyrningsmodell.
Examination
Deltagande vid seminarier och övningar samt samt aktivt deltagande i projektarbetet. För slutbetyget Godkänd fordras godkänt på båda momenten samt godkänt på alla ingående examinationspunkter. På vart och ett av momenten och som slutbetyg på kursen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg. För studerande som inte blivit godkända erbjuds ytterligare provtillfällen enligt ett fastställt schema.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.