"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Programmering i Python för lärare, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2022-11-18

Engelskt namn: Programming in Python for teachers

Denna kursplan gäller: 2017-11-06 och tillsvidare

Kurskod: 5DV203

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Datavetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för datavetenskap

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-06-23

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2022-11-18

Innehåll

Kursen består av två moment:

Moment 1, Programmeringsteknik, 6 hp
Momentet behandlar grunderna i skapande av datorprogram. Det inbegriper definitioner och begrepp inom programmeringsteknik samt grundläggande konstruktioner i ett programmeringsspråk. Syftet är att ge kunskap och färdighet i hur problem kan omformuleras till en ordnad följd av satser i form av en algoritm som i sin tur kan översättas till program. Utöver detta behandlas även filhantering, felhantering och det ges en introduktion till klasser och objekt. De olika koncepten exemplifieras med programmeringsspråket Python.

Moment 2, Praktisk tillämpning av programmering i Python, 1,5 hp
I detta moment ges exempel på olika tillämpningar där programmering kommer till praktisk nytta och det ges tillfälle att tillämpa uppnådda kunskaper i programmering.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:

  • kunna redogöra för datatypers användning och begränsningar (FSR 1)
  • i given kod kunna identifiera och förklara syftet med enkla sekventiella algoritmer/program (FSR 2)
  • i given kod kunna identifiera och förklara syftet med konstruktioner för felhantering, klasser och objekt (FSR 3)

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • omvandla givna enkla algoritmer till Python (FSR 6)
  • använda funktioner för att skriva strukturerade program (FSR 7)
  • använda filhantering för att skapa och tolka filer (FSR 8)

Behörighetskrav

Kraven är att den sökande är
* anställd matematik- och tekniklärare hos huvudman inom skolväsendet,
* undervisar i ämnet matematik eller teknik
* har grundläggande behörighet för högskolestudier
* godkänt i matematik C eller matematik 3b från gymnasiet

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs i normalfallet som nätkurs och då finns allt material (läsanvisningar, föreläsningar, uppgifter, möjlighet till kommunikation med lärare och medstudenter etc) i en lärplattform. Under kursen finns 3 obligatoriska uppgifter  som motsvarar de tre delproven som beskrivs under examinationsavsnittet samt en muntlig redovisning av moment 2. Denna muntliga redovisning sker på distans (via tex Skype). En stor del av arbetet på kursen bedrivs individuellt och en dator med internetuppkoppling och möjlighet för att ladda ned (gratis) programvara för att kunna programmera i Python krävs.

Om kursen ges som campuskurs bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, arbete i datorlabb och diskussioner kring metodik och problemlösning i mindre grupper. Utöver schemalagda aktiviteter krävs även individuellt arbete med materialet.

Examination

Examinationen på Moment 1 (FSR 1-8) består vid ordinarie tillfälle av tre stycken skriftliga uppgifter som lämnas in via kursens lärplattform. Vid eventuellt omprov och uppsamling sker examinationen på samma sätt. Betyget på moment 1 är något av följande: Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).

För högre betyg (VG) ska studenten utöver tidigare nämnda lärmål även kunna

  • formulera egna enkla sekventiella algoritmer,
  • använda konstruktioner för felhantering i syfte att skapa robusta program, och
  • använda konstruktioner för klasser och objekt i syfte att skapa egna datatyper

Examinationen på Moment 2 (FSR 1-8) består av en obligatorisk uppgift som redovisas både muntligt och skriftligt (i form av ett on-line quiz och muntlig redovisning via tex Skype). Betyget på moment 2 är något av följande: Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För att bli godkänd på kursen krävs att studenten är godkänd på samtliga moment och betyget som sätts på kursen är detsamma som sätts på moment 1.

Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid Institutionen för datavetenskap.

Examination baserad på denna kursplan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Detta gäller även om kursen lagts ned och denna kursplan upphört gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap och/eller programansvarig för sitt program.

Speciellt gäller att denna kurs överlappar helt med kursen 5DV106  Programmering i Python och överlappar med minst 6 hp med kurserna 5DV105 och 5DV176 (båda med namnet Programmeringsteknik med Python och Matlab).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.