Kursen introducerar programmering i den miljö och med de tekniker och verktyg som används för addon-programmering i World of Warcraft (WoW). Programmeringsspråket Lua introduceras från grunden, inklusive en genomgång av grundläggande koncept och metoder för programmering i allmänhet. Dokumentformatet XML används för att beskriva komponenter i WoW-addons, och de generella principerna för, och möjligheterna med, XML behandlas.
Konstruktion och grundläggande design av grafiska användargränssnitt (GUIs) ingår som en viktig del i det praktiska arbetet med WoW-addons och relevant teori introduceras. Vidare presenteras relaterade tekniker och principer så som speldesign, grafikprogrammering och artificiell intelligens översiktligt, för en bättre förståelse av möjligheter och begränsningar. En stor del av kursens praktiska del består av programmering i själva spelmiljön, med hjälp av de funktioner, det API och de verktyg som ingår i denna.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Använda sig av programspråket Lua för att skriva enkla program och funktioner för dynamiska och interaktiva komponenter i WoW-addons. (WoW = World of Warcraft)
Visa kännedom om principerna för XML genom att använda XML för att beskriva data-drivna komponenter för WoW-addons
Konstruera grafisk användargränssnitt (GUIs) för WoW-addons med en grundläggande insikt om generella principer för design och konstruktion
Kunna använda det API som tillhandahålls för addon-programmering i WoW
för att hämta information från spelvärlden och interagera med spelet
Resonera kring vad som är möjligt respektive omöjligt att programmera i förhållande till WoW miljön men också utifrån generella tekniker för spelutveckling
Självständigt designa, utveckla och leverera (dvs distribuera ett addon till en annan användare som sedan kan använda det) ett grundläggande men komplett WoW-addon med hjälp av spelmiljön och tillgängliga verktyg
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs nätbaserat via en lärmiljö som tillhandahålls av institutionen. I lärandemiljön tillhandahålls studiehandledning, studiematerial, inlämningsuppgifter, diskussionsforum, mm. Kursen bygger på individuellt arbete med materialet.
Examination
Examinationen görs genom ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter samt frågeformulär. På inlämningsuppgifterna ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG) och på frågeformulären ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).
Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Institutionen för datavetenskap.
Tillgodoräknande
Denna kurs kan ej ingå i en kandidatexamen med datavetenskap som huvudområde eller i en civilingenjörsexamen i teknisk datavetenskap. Denna kurs kan ej räknas i examen samtidigt som en annan kurs med liknande innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap.
World of Warcraft programming : a guide and reference for creating WoW addons Whitehead James, Roe Rick 2. ed. : Indianapolis, Ind. : Wiley : cop. 2010 : xxxix, 1400 s. : ISBN: 978-0-470-48128-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst