"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Objektorienterad programmeringsmetodik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Object-Oriented Programming Methodology

Denna kursplan gäller: 2010-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 5DV109

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Datavetenskap: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: TH teknisk betygsskala

Ansvarig institution: Institutionen för datavetenskap

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-12-15

Innehåll

Kursen ger en introduktion till objektorienterad problemlösning och programmering. Innehållet baseras på programvaruutvecklingsprocessens olika delar, från problembeskrivning till lösning. I detta ingår analys, designimplementation, testning, debuggning och dokumentation. Moment 1, teori, 4 högskolepoäng Momentet behandlar grundläggande objektorienterad analys och design som introduceras med CRC-kort (Class, Responsibilities, Collaborations) och rollspelsdiagram (RPD). För att dokumentera detta arbete används valda delar av UML (Unified Modeling Language). Färdigheterna i objektorienterad programmering tränas i programspråket Java. Kursen behandlar begreppen referenser, metoder, parameteröverföring, objekt, klass, arv, Java-interfaces, abstrakta klasser, input, output, filer och undantagshantering. Dessutom ges en introduktion till användning av programbibliotek. Utöver detta ingår programspråkskoncept som till exempel syntax, semantik och abstraktion. Moment 2, problemlösning, 2 högskolepoäng Momentet utgörs av ett antal obligatoriska uppgifter. Grundläggande färdigheter i objektorienterad programmering samt teori från moment 1 tillämpas. Färdigheter som testning, debuggning och dokumentation tränas. Moment 3, projekt, 1.5 högskolepoäng Under momentet ges en introduktion till en projektmodell men också till hur man använder sig av ett versionshanteringssystem. Studenterna tillämpar de teoretiska kunskaperna och objektorienteringsparadigmen praktiskt inom ramen för ett programmerings¬projekt. Studenterna får konstruera en komplett programvara inklusive dokumentation (med systembeskrivning och webbaserad API) utifrån givna riktlinjer. Inom projektet utformas en enkel arbetsplan för ett arbete som utförs i grupp. Den gjorda planeringen dokumenteras, följs upp och utvärderas skriftligt.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: • analysera en given problembeskrivning för att kunna ange lösningens omfattning och begränsningar • utforma objektorienterade lösningar för småskaliga problem, med hjälp av CRC-kort och RPD • konstruera och tolka UML-klassdiagram • tolka, utöka och konstruera småskalig objektorienterad kod omfattande minst 5-6 klasser • testa enheter i koden med hjälp av lämpligt verktyg under utvecklingsarbetet • definiera grundläggande objektorienterade koncept och reflektera över användningar av dessa i sina lösningar • visa färdighet att arbeta i en grupp utifrån en projektmodell och tillämpa de teoretiska kunskaperna och objektorienteringsparadigmen praktiskt på ett programmeringsprojekt, • visa grundläggande kännedom om en projektmodells delar och hur dessa samverkar • använda ett versionshanteringssystem för källkod och annan dokumentation som skapas i en projektgrupp

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kursen Datastrukturer och algoritmer, 5DV108 eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, arbete i datorlabb och övningar i mindre grupper. Utöver schemalagda aktiviteter krävs även individuellt arbete med materialet.

Examination

Examinationen sker genom skriftlig tentamen (Moment 1, teori), ett antal obligatoriska uppgifter (Moment 2, problemlösning) samt ett projekt (Moment 3, projekt). Skriftlig tentamen bedöms med något av betygen Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U). På moment 2 och 3 ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg. Studenter som underkänts på Moment 1 vid kursens slut erbjuds ytterligare två provtillfällen under året. För studenter som underkänts på Moment 2 ges möjlighet till ny examination vid ett tillfälle under året som meddelas vid kursens slut. För studenter som underkänns på moment 3 gäller följande: Studenter som inte blivit godkända på projektmomentet vid kursens slut kan få uppskov om det bedöms kunna slutföras inom en överskådlig tidsram som bestäms i samförstånd med kursansvarig lärare. Enskilda studenter som inte godkänts vid kursens slut men som regelbundet deltagit i sina projektmoment kan få en extrauppgift. Studenter som inte deltagit i projektmomenten får betyget Underkänd (U). Det innebär att studenter som inte deltagit i projekten under kursens gång erbjuds ytterligare provtillfällen endast när kursen ges nästa gång. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid Institutionen för datavetenskap. Tillgodoräknande I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap.

Litteratur