Kursen behandlar objektorienterad problemlösning och programmering. Innehållet baseras på programvaruutvecklingsprocessens olika delar, från problembeskrivning till lösning. I detta ingår analys, design, implementation, testning, debuggning och dokumentation. Kursen kommer att ha störst fokus på problemlösning och den praktiska programmeringsfärdigheten.
Moment 1, teoridel, 4.5 högskolepoäng
Färdigheterna i objektorienterad programmering tränas i programspråket Java. Kursen behandlar begreppen variabel, referens, datatyp, metod, parameteröverföring, objekt, klass, arv, polymorfi, Javainterface, abstrakt klass, olika kontrollstrukturer, input, output, filhantering och undantagshantering. Det behandlas även likheter och skillnader mellan olika relationer mellan klasser. Dessutom ges en introduktion till användning av programbibliotek, sökning och sortering. Dokumentation samt god programmeringsstil behandlas också i kursen. Kursen introducerar objektorienterad analys och design med CRC-kort (Class, Responsibilities, Collaborations) och rollspelsdiagram (RPD). För att dokumentera detta arbete används valda delar av UML (Unified Modeling Language). Dessutom ingår grundläggande programspråkkoncept som syntax, semantik, abstraktion, parameterisering och generalisering.
Moment 2, laborationsdel, 3 högskolepoäng
Delmomentet utgörs av ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter.
(moment 3 gäller endast studenter inom det Kognitionsvetenskapliga programmet)
Moment 3, kognitionsvetenskapligt seminarium, 0 högskolepoäng (obligatoriskt moment)
Delmomentet utgörs av aktivt deltagande i en seminarieserie.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
utforma objektorienterade lösningar för småskaliga problem, med hjälp av CRC-kort och RPD
konstruera och tolka UML-klassdiagram
tolka, utöka och konstruera småskalig objektorienterad kod omfattande minst 5-6 klasser
redogöra för och beskriva grundläggande objektorienterade begrepp
förklara och använda sig av variabler, uttryck, kontrollstrukturer och metoder
förklara hur data representeras i en dator och känna till datatypernas begränsningar
skriftligt dokumentera ett mindre programmeringsprojekt enligt givna riktlinjer
Behörighetskrav
Univ: För tillträde till kursen krävs kursen Grundläggande programmeringsteknik för kognitionsvetare (5DV098) eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, arbete i datorlabb och övningar i mindre grupper. Utöver schemalagda aktiviteter krävs även individuellt arbete med materialet.
Examination
Examinationen sker dels genom skriftlig tentamen (på teoridelen) dels genom ett laborationsmoment. På en skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På laborationsmomentet ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare prov¬tillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).
Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Institutionen för datavetenskap.
Tillgodoräknande
I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
Horstmann Cay S. Big Java 4. ed. : Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons : cop. 2010 : ISBN: 978-0-470-55309-1 Se Umeå UB:s söktjänst