Kursen behandlar de teoretiska grunderna för design och utveckling av dataspel samt praktiskt design- och utvecklingsarbete. Föreläsningarna består av en introduktion till speldesign med genomgång av bland annat "gameplay" och spelbalans samt översikt av designprocessen och planering av ett spelutvecklingsprojekt. Ämnen som datorgrafik (3D), modellering, animering, artificiell intelligens, fysik, ljud, nätverk, m.m introduceras för att ge en god överblick av alla delar i ett spel.
Obligatoriska inlämningsuppgifter kommer i ett första steg att omfatta formulering av en spelidé och konstruktion av designdokumentation med tillhörande analyser, diskussioner och motiveringar. Ett andra steg innebär utveckling i grupp av ett speldemo utifrån designdokumentation samt vidareutveckling av dokumentation och skriftlig redovisning.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva vad som är avgörande för upplevelsen av ett spel samt hur man kan kontrollera dessa aspekter
- analysera bakgrunden till ett spels popularitet i termer av speldesign
- redogöra för ingående delar i ett spel samt förstå hur dessa beror av varandra
- beskriva den process som design och utveckling av ett spel innebär och redogöra för steg och delprocesser
- skapa och underhålla dokumentation för design och utveckling av spel med välgrundade analyser av spelidéer och möjliga implementationer
- använda verktyg och metoder för att skapa ett speldemo, t.ex. i form av spelmotor och modelleringsverktyg
- utveckla ett enklare speldemo i grupp
Behörighetskrav
Univ: Objektorienterad programmeringmetodik (5DV081) eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, presentationer, och arbete i datorlabb. Utöver schemalagda aktiviteter krävs individuellt arbete med obligatoriska inlämningsuppgifter samt övrigt kursmaterial.
Examination
Examinationen sker genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av de obligatoriska uppgifter som ingår i kursen. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att man erhåller betyget G eller VG på alla obligatoriska uppgifter. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).
Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Institutionen för datavetenskap.
TILLGODORÄKNANDE
Denna kurs kan ej, i en examen med datavetenskap som huvudområde eller i en civilingenjörsexamen i teknisk datavetenskap, användas för att uppfylla de Övriga krav som listas i respektive examensbeskrivning under avsnittet Krav för examen.
Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.