Kursen ger en introduktion till objektorienterad problemlösning och programmering. Innehållet baseras på programvaruutvecklingsprocessens olika delar, från problembeskrivning till lösning. I detta ingår analys, designimplementation, testning, debuggning och dokumentation.
Moment 1, teoridel, 4,5 högskolepoäng
Momentet behandlar grundläggande objektorienterad analys och design som introduceras med CRC-kort (Class, Responsibilities, Collaborations) och rollspelsdiagram (RPD). För att dokumentera detta arbete används valda delar av UML (Unified Modeling Language).
Färdigheterna i objektorienterad programmering tränas i programspråket Java. Kursen behandlar begreppen variabler, referenser, datatyper, metoder, parameteröverföring, objekt, klass, arv, Java-interfaces, abstrakta klasser, kontrollstrukturer, input, output, filer och undantagshantering. Dessutom ges en introduktion till användning av programbibliotek, sökning och sortering. Utöver detta ingår programspråkskoncept som till exempel syntax, semantik och abstraktion.
Moment 2, laborationsdel, 3 högskolepoäng
Momentet utgörs av ett antal obligatoriska uppgifter. Grundläggande färdigheter i objektorienterad programmering samt teori från moment 1 tillämpas. Färdigheter som testning, debuggning och dokumentation tränas.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera en given problembeskrivning för att kunna ange lösningens omfattning och begränsningar
- utforma objektorienterade lösningar för småskaliga problem, med hjälp av CRC-kort och RPD
- konstruera och tolka UML-klassdiagram
- tolka, utöka och konstruera småskalig objektorienterad kod omfattande minst 5-6 klasser
- testa enheter i koden med hjälp av lämpligt verktyg under utvecklingsarbetet
- skriftligt dokumentera ett mindre programmeringsprojekt enligt givna riktlinjer
- definiera grundläggande objektorienterade koncept och reflektera över användningar av dessa i sina lösningar
Behörighetskrav
Univ:Grundläggande programmeringsteknik och datorsystem (5DV074) eller Grundläggande programmeringsteknik och gränssnitt (5DV075) eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, arbete i datorlabb och övningar i mindre grupper. Utöver schemalagda aktiviteter krävs även individuellt arbete med materialet.
Examination
Examinationen sker dels genom skriftlig tentamen (på teoridelen) dels genom ett laborationsmoment. På en skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). På momentet 2 ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).
Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Institutionen för datavetenskap.
TILLGODORÄKNANDE
I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 4
Horstmann Cay S. Big Java 4. ed. : Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons : cop. 2010 : ISBN: 978-0-470-55309-1 Se Umeå UB:s söktjänst