"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grundläggande programmeringsteknik och gränssnitt, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Fundamentals of Programming and Media Interfaces

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 5DV075

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Datavetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: TH teknisk betygsskala

Ansvarig institution: Institutionen för datavetenskap

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2007-08-29

Reviderad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-05-18

Innehåll

Kursen består av tre moment: Moment 1, Grundläggande programmeringsteknik, 2 hp Momentet behandlar grunderna i problemlösning med hjälp av datorprogram. Grundläggande begrepp så som algoritm, iteration, implementation, kompilering definieras. I momentet ingår en introduktion till hur man löser problem med hjälp av algoritmer på ett systematiskt sätt. Vidare presenteras de mest grundläggande byggstenarna i ett programmeringsspråk som gör att algoritmerna kan översättas till program. Under kursen ges en fördjupad introduktion till studieteknik och kursens uppläggning stimulerar studentens användande av strukturerad studieteknik Moment 2, Programmeringsteknisk färdighetsövning, 2,5 hp Under momentet ges tillfälle att öva programmeringsteknisk färdighet genom praktik samt färdigheten att planera sin tid för att lösa implementationsuppgifter inom givna tidsramar. En delmängd av programmeringsspråket C används. Moment 3, Gränssnitt, 3 hp Momentet tar upp gränssnittet mellan dator och fysikalisk verklighet (människa och miljö). Fokus ligger på hur information inhämtas via sensorer och presenteras via medieteknik.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: • omvandla givna enkla algoritmer till det aktuella programspråket • förklara och använda sig av variabler, uttryck och kontrollstrukturer i ett högnivåspråk • konstruera och använda funktioner för att strukturera ett program • använda sig av grundläggande datatyper, arrayer och strängar samt känna till deras begränsningar • förklara principerna för och använda sig av ett felsökningsverktyg • uppskatta tidsåtgång för att lösa givna implementationsproblem samt planera sin tid för att slutföra uppgifter inom givna ramar • i mindre grupp designa och implementera testprotokoll i syfte att besvara en given frågeställning samt skriftligt dokumentera arbetet • beskriva de fysikaliska principerna bakom några viktiga sensorer och medietekniker • beskriva och rita scheman för enkla elektronikkopplingar • använda några sensorer och effektorer, exempelvis mikrofon, temperaturgivare och LCD-skärm, för att bygga upp ett datorbaserat system

Behörighetskrav

Förutom grundläggande behörighet krävs Matematik D och Fysik A eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, arbete i datorlabb och metodikövningar i mindre grupper. Utöver schemalagda aktiviteter krävs även individuellt arbete med materialet. Undervisningen är upplagd för att underlätta användandet av strukturerad studieteknik.

Examination

Examinationen på Moment 1 består av en avslutande skriftlig tentamen och betyget på moment 1 är något av följande: Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). Examinationen på Moment 2 består av ett antal obligatoriska uppgifter samt ett avslutande praktiskt programmeringsprov. Syftet med programmeringsprovet är att examinera uppnådd färdighet. Betyget på Moment 2 är en sammanvägning av de ingående delarna och betyget som ges är något av följande: Underkänd (U), Godkänd (G). Examinationen på Moment 3 består av ett antal obligatoriska uppgifter samt en avslutande skriftlig tentamen. Betyget på Moment 3 är en sammanvägning av de ingående delarna och betyget som ges är något av följande: Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på hela kursen krävs att alla moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Vid sammanvägningen av betyget kommer särskild hänsyn att tas till i vilken mån uppgifter lösts inom givna tidsramar. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för Institutionen för datavetenskap. TILLGODORÄKNANDE I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.