"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Design av samverkande system, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Design for Emergence

Denna kursplan gäller: 2017-06-26 och tillsvidare

Kurskod: 5DV057

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Datavetenskap: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: TH teknisk betygsskala

Ansvarig institution: Institutionen för datavetenskap

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-05-26

Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2017-10-02

Innehåll

Moment 1, teoridel, 3 högskolepoäng
Kursen behandlar design och implementering av interaktionssystem som karaktäriseras av hög interaktionskomplexitet med många enheter och individer som interagerar och samverkar i systemet. Kursen behandlar design och implementering av samverkande system utifrån fem perspektiv.
Tekniskt perspektiv: Systemarkitektur, kommunikationsmönster, tjänsteorienterade arkitekturer, säkerhet, mm.
Interaktionsperspektiv: Gestaltning, sensortekniker, återkopplingstekniker.
Sociopsykologiskt perspektiv: Kollektivt agerande, privathets- och integritetsaspekter, gemenskaper, betydelsen av plats, rum och lokalitet.
Designperspektiv: Teorier, metoder och tekniker.
Beräkningsperspektiv: Mönsterigenkänning, klustringsalgoritmer, mm.
Moment 2, laborationsdel, 4,5 högskolepoäng
Delmomentet utgörs av en laborationskurs som genomförs i form av ett större projektarbete där man jobbar i ett designteam runt ett tema i syfte att ta fram designspecifikation för ett system som löser eller uppfyller identifierade problem och behov. Detta innebär att man tränar på, och får erfarenhet av, att jobba i ett större designteam med att gå från en vision till en designspecifikation.
I detta moment ingår kontinuerliga muntliga och skriftliga redovisningar, samt en större slutredovisning av projektet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för komplexiteten och det sociala samspelet som karaktäriserar designprocessen generellt
- utifrån de olika perspektiv som kursen behandlar redogöra för komplexiteten i att designa och implementera datorsystem där många individer samverkar i någon form av kollektiv återkopplingsloop
- redogöra för designprocessens olika faser och vad som kännetecknar dem
- ge exempel på olika designverktyg, -metoder och -tekniker och hur de är tillämpbara i designprocessens olika faser
- applicera och tillämpa olika designverktyg, -metoder och -tekniker i ett större designprojekt av ett samverkande system, till exempel: strukturerad omvärldsbevakning, olika former av brainstormingtekniker, tekniker för att konkretisera och visualisera idéer och koncept såsom att jobba med scenarier och implementera körbara prototyper
- demonstrera en utvecklad kritisk och reflekterande hållning till design och kunna omsätta detta i sitt designarbete i syfte att höja kvaliteten i processen och det slutliga resultatet

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till kursen krävs 60 hp i huvudområdet datavetenskap eller 2 års studier, i båda fallen
inkluderande kurserna Datakommunikation och Internet (5DV065), Emergenta system (5DV017), en grundläggande kurs i programmeringsmetodik (tex 5DV104, 5DV105, 5DV106 eller 5DV114) och Datastrukturer och algoritmer (5DV108, 5DV127, 5DV128) eller motsvarande kunskaper. Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Ett större designprojekt är centralt för undervisningen på denna kurs där syftet är att få erfarenhet av att jobba i designteam runt en vagt formulerad designuppgift för att jobba fram en funktionell prototyp. Arbetet innefattar flera små grupparbeten och fördjupningsstudier som presenteras och diskuteras i seminarieform, och i en öppen redovisning av designprojektet i slutet av kursen där man presenterar designarbetet och arbetet med prototypen. I övrigt bedrivs undervisning i form av föreläsningar, och övningar samt handledning i samband med projektarbetet.

Examination

Examinationen sker dels genom skriftlig tentamen (på teoridelen) dels genom ett laborationsmoment. På en skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). På laborationsmomentet ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §).
Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Institutionen för datavetenskap.

TILLGODORÄKNANDE
I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap och/eller programansvarig för sitt program.

Tillgodoräknande av studier prövas individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning). Ansökan om tillgodoräknande görs på speciell blankett och ställs till den Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, Umeå universitet.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.