Moment 1, teoridel, 4.5 högskolepoäng
Kursen behandlar grunderna inom 2- och 3-dimensionella grafiska metoder och tillämpningar av dessa i grafisk programvara samt vetenskaplig visualisering. Vidare behandlas algoritmer och modeller för rastergrafik, geometriska transformationer, parametriska kurvor, vyer och projektioner, fastställande av synliga linjer och ytor, färgteori, illumination och färgtonssättning.
Moment 2, laborationsdel, 3 högskolepoäng
Delmomentet utgörs av en laborationskurs med ett antal obligatoriska inlämningsuppgifter
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- designa och implementera programvara med OpenGL-stöd
- härleda grundläggande algoritmer för linjedragning och klippning
- förklara principer för rasterisering, kantutjämning och vanliga färgmodeller
- förklara och illustrera de vanligaste typerna av parametriska kurvor och ytor
- förklara modeller för detektering av synliga linjer och ytor
- tillämpa transformationer av objekt i två och tre dimensioner
- förklara och tillämpa vanliga modeller för illumination och färgtonssättning
Behörighetskrav
Univ:För tillträde till kursen krävs, 60 hp inom huvudområdet datavetenskap eller 2 års avklarade studier, ibåda fallen inkluderande kurserna Systemprogrammering (5DV006) och Teknisk-vetenskapliga beräkningar,(5DV034) eller motsvarande kunskaper.
Engelska A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, demonstrationer och laborationer i datorlabb, samt handledning i samband med obligatoriska inlämningsuppgifter.
Utöver schemalagda aktiviteter krävs även individuellt arbete med materialet.
Examination
Examinationen sker dels genom skriftlig tentamen (på teoridelen) dels genom ett laborationsmoment. På en skriftlig tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). På laborationsmomentet ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som godkänts i ett prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Institutionen för datavetenskap.
TILLGODORÄKNANDE
I en examen får denna kurs ej ingå, helt eller delvis, samtidigt med en annan kurs med likartat innehåll. Vid tveksamheter bör den studerande rådfråga studievägledare vid Institutionen för datavetenskap.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 35
Angel Edward Interactive computer graphics : a top-down approach using OpenGL 5th Int. ed. : Boston, Mass. : Pearson Education : 2008 : 828 s. : ISBN: 978-0-321-54943-3 (pbk.) Se Umeå UB:s söktjänst