"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ingenjörsmässigt fördjupningsprojekt i byggteknik, 15 hp, 15 hp

Engelskt namn: Advanced project in building engineering

Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 5BY090

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Byggteknik: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2024-02-16

Innehåll

Kursen innehåller föreläsningar som belyser områden som projektplanering, arbetsledning, gruppdynamik, mötes- och presentationsteknik. I kursen genomförs ett kvalificerat projekt inom området byggteknik. Projektuppgifter tas fram i samarbete med uppdragsgivare från näringslivet och ska ha verklighetsanknytning och relevans för kursens ämnesområde. Under projektet tillämpar studenten ingenjörsmässiga arbetsmetoder genom planering, utveckling och utvärdering. Projektarbetet bygger vidare på tidigare kunskaper i muntlig och skriftlig kommunikation. I kursen övas studenternas samarbetsförmåga, självkännedom och normkritiska förmåga genom projektarbetet. Vidare övas kritiskt tänkande, förutseende och strategisk kompetens.

Förväntade studieresultat

För att uppfylla målen för kunskap och förståelse skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- ingående beskriva ett projekts olika faser,
- ingående beskriva de olika roller som finns i ett projekt och de sociala processer som är förknippade med arbete i grupp,

För att uppfylla målen för färdighet och förmåga skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för ett antal styrverktyg, samt tillämpa dessa i en linjär projektledningsmodell,
- genomföra och dokumentera möten med projektgrupp, styrgrupp och/eller beställare på ett effektivt sätt,
- presentera projektet och projektresultat, skriftligt och muntligt, på ett professionellt sätt.

För att uppfylla målen för värdering och förhållningssätt skall den studerande efter genomgången kurs kunna:
- motivera olika styrverktygs användning, samt redogöra för dess styrkor, fördelar och utmaningar,
- analysera och reflektera över ett projekts genomförande och kvalitet,
- visa förmåga att med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera branschrelaterade frågeställningar och analysera och utvärdera olika lösningar,
- visa förmåga att göra bedömningar och kritiskt analysera med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar och dess roll med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

 

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 60 hp avklarade kurser inom huvudområdet Byggteknik eller minst två års sammanlagda studier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av lektionsundervisning samt handledning i samband med grupparbeten och projektarbeten.

Examination

Kunskapsredovisningen sker genom:

Modul 1 (Teori):
En skriftlig hemtentamen uppdelad på fyra inlämningar där samtliga inlämningar betygsätts med Underkänd (U) eller Godkänd (G). På Modul 1 ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För betyget (G) krävs att samtliga fyra inlämningar är genomförda med godkänt resultat.

Modul 2 (Projekt):
Muntlig redovisning samt inlämning av skriftlig dokumentation kopplad till projektuppgiften. På Modul 2 ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För betyget (G) krävs att de muntliga redovisningarna och den skriftliga dokumentationen är genomförd med godkänt resultat.

Hela kursen:
På kursen som helhet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs betyget (G) på Modul 1, samt (G) på Modul 2.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-574-22). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.

 

Övriga föreskrifter

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.