Kursen behandlar de utmaningar som finns inom området byggledning. Det finns en strävan att skapa effektivare, säkrare och ännu bättre byggande och byggprocess. För det finns en stor mängd verktyg och hjälpmedel. I kursen ska moderna hjälpmedel tillämpas, analyseras och värderas inom olika fördjupningsområden. Fördjupningsområde finns inom följande: organisation, ledarskap, tidsplanering, ekonomi, kvalitet, teknisk konstruktion, riskhantering, energieffektivisering, fysisk arbetsmiljö, psykosocial arbetsmiljö, etik, moral, juridik, BIM, VDC. Exempel på verktyg som tillämpas är BIM samt andra verktyg för att effektivisera och utveckla produktionen. Kursen är indelad i två moment: 1. Teori, 10 hp (Theory, 10 ECTS); 2. Syntes, 5 hp (Synthesis, 5 ECTS).
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs skall studenten kunna: Teori: - kritiskt utvärdera teorier och modeller för byggledning, - identifiera och värdera utmaningar inom området byggledning, - tillämpa och utvärdera verktyg för byggledning, - analysera metoder för att effektivisera byggandet. Syntes: - självständigt referera till litteratur, bygga upp kritiska, vetenskapliga argument och redovisa skriftligt och muntligt, - ha förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom området, - utvärdera och dra egna slutsatser av egna och andras rapporter inom området, - värdera fördjupningsområden med hänsyn till människors förutsättningar, behov samt samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling, - självständigt följa tidplan och avrapportera i rätt tid, - visa förmåga att självständigt analysera och värdera sin egen kompetensutveckling inom ämnesområdet byggledning.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 90 hp, varav minst 60 hp inom huvudområdet Byggteknik som ska innefatta minst 5 hp av Industriellt byggande, 15 hp, eller motsvarande. Engelska A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen är problembaserad och utgår i huvudsak från fördjupningsområden som bearbetas i basgrupper. Fördjupningsområden redovisas skriftligt samt diskuteras och utvärderas vid seminarier. Seminarier är obligatoriska och förekommer varje vecka. Rätten att erhåll undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som det kurstillfälle pågår som studenten har registrerats på.
Examination
Kunskapsredovisning sker genom skriftliga rapporter och seminarier. Examination av moment teori sker individuellt i form av skriftliga rapporter. Examination av moment syntes sker individuellt genom aktivt deltagande vid seminarier. På skriftliga rapporter sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG). På seminarier sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G). Att skriftligt redovisa den sammanfattade vetenskapliga argumenten av utvärderingen vid seminarium är en examination av frivillig karaktär och kan ge 1 bonuspoäng per seminarium. För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska uppgifter är godkända. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3), Icke utan beröm godkänd (4) eller Med beröm godkänd (5). Betyg har ett poängsystem. Skriftliga rapporter ger följande poäng: Underkänd (U) motsvarar 0 poäng, Godkänd (G) motsvarar 2 poäng, Väl godkänd (VG) motsvarar 4 poäng. Godkänd skriftligt redovisande av vetenskapliga argument ger 1 bonuspoäng per seminarium. Hela kursen sammanvägs genom att summera poängen från varje veckas skriftlig redovisning och bonuspoäng, poäng vid det kurstillfälle som pågår som studenten har registrerats på. Helkursbetyg ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (3) vilket motsvara 50% av totalt poäng, Icke utan beröm godkänd (4) vilket motsvarar 65 % av totalt poäng eller Med beröm godkänd (5) vilket motsvarar 85 % av totalt poäng. Student som deltagit vid, men blivit underkänd på skriftlig rapport har rätt att utföra komplettering för det aktuella provet. Skriftlig rapport utanför ordinarie provtillfälle ger betyg: Underkänd (U) motsvarar 0 poäng, Godkänd (G) motsvarar 2 poäng, Väl godkänd (VG) motsvarar 4 poäng. Aktivt deltagande vid seminarier utanför ordinarie provtillfälle ger betyg Underkänd (U), Godkänd (G). Bonuspoäng för att skriftligt redovisa den sammanfattade vetenskapliga argumenten av utvärderingen vid ordinarie seminarium vid kurs där studenten första gången har registrerats på är giltiga vid ytterligare provtillfällen. Rätten att erhålla bonuspoäng gäller endast under den tid som det kurstillfälle pågår som studenten första gången har registrerats på. Studerande som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för att få ett högre betyg. För studerande som inte blivit godkända vid ordinarie provtillfälle erbjuds ytterligare provtillfällen. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få ansöka om att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studievägledaren vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.