Albert Einstein har sagt: "Look profound into nature, and afterward, you will comprehend everything better." Kursens fokus ligger på grundläggande kunskap om ekosystemens uppbyggnad och sammanhang, både i teori och praktik. Teoridelen omfattar den abiotiska miljön (berggrundens uppbyggnad, exogena processer, jordarter och klimatologiska förhållanden samt vattnets kretslopp), och ekologiska processer (interaktioner, resurs, evolution, näringsväv samt population och succession). Särskild vikt läggs vid relationen mellan biotiska och abiotiska förhållande längs naturliga gradienter. Genom fältarbeten, exkursioner, laborationer och projekt sker en tillämpning och fördjupning av de teoretiska kunskaperna. De praktiska momenten - inklusive projektarbetet under modul 2 - ger dessutom en inblick i moderna metoder för provtagning och analys, samt hur data hanteras, bearbetas och tolkas ur ett vetenskapligt perspektiv. Inom projektarbetet (Modul 2) tränas även generiska, professionella färdigheter som samarbete, redovisningsteknik och datahantering.
Kursen är indelad i två moduler:
Modul 1. Teori 7,5 hp Under denna modul behandlas Skandinaviens berggrundsgeologiska och kvartärgeologiska historia, allmän marklära, limnologi och oceanografi samt allmän ekologisk teori och terminologi. Fokus är kunskaper av central betydelse för miljöövervakning och miljöarbete i Sverige.
Modul 2. Projektarbete 7,5 hp Under projektarbetet tillämpas och fördjupas teorin från modul 1 genom att studenterna själva får utföra en ekologisk/geologiskt studie baserad på miljödata (t.ex. miljöövervakningsdata). Det ingår också en grundläggande genomgång av hur studiedesign, analysmetoder, kvalitetskontroll och val av statistiska metoder påverkar hur data kan tolkas. Under projektet förväntas studenterna även utvärdera ur ett vetenskapligt perspektiv, samt redovisa sina slutsatser för andra studenter.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs skall studenten för betyget godkänt kunna:
Modul 1 FSR 1. Förklara grundläggande geovetenskapliga begrepp och deras sammanhang på landskapsnivå FSR 2. Förklara grundläggande vattenkemiska begrepp och deras sammanhang på landskapsnivå FSR 3. Förklara grundläggande begrepp inom ekologi och deras sammanhang på landskapsnivå FSR 4. Förstå hur samspelet mellan abiotiska och biotiska faktorer påverkar ett ekosystem, t.ex., genom att studera gradienter och naturliga förändringar
Modul 2 FSR 5. Visa att de har förståelse för de metoder som används inom dagens miljöövervakning FSR 6. Formulera och besvara en forskningsfråga genom att använda ekologiska och/eller geovetenskapliga data FSR 7. Planera, genomföra, analysera och presentera miljöövervakningsdata av ett givet område
Efter avslutad kurs ska studenten för betyget Väl Godkänd kunna: Modul 1 FSR 8. Analysera hur olika biotiska och abiotiska faktorer påverkar ett ekosystem
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kursen Inledande miljövetenskap 15 hp samt 15hp Kemi eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, fältövningar, laborationer, exkursioner och/eller projektarbeten. Fältövningar, laborationer, exkursioner och projektarbeten är obligatoriska moment om inget annat anges i schemat.
Examination
Examinationen sker i form av obligatoriska moment som (t.ex., seminarier, exkursioner, fältövningar, laborationer och projekt) och en skriftlig tentamen. Övningar och projekt kan redovisas både skriftligt, muntligt eller som en kombination av skriftliga och muntliga inslag. Seminarier, exkursioner, fältövningar, laborationer och projekt examineras med betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Tentamen examineras med något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget godkänd på kursen som helhet krävs att alla FSR för betyget Godkänd är uppfyllda. För betyget Väl Godkänd på kursen som helhet krävs dessutom att alla FSR för betyget Väl Godkänd är uppfyllda.
Studerande som underkänts i prov har rätt att undergå förnyat prov. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyat prov för högra betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslut ska sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.