Kursen är den andra delen i ett design-build-test koncept där ett projekt har utformats efter beställning från en kund. Projektgruppen skall i samråd med kunden förhandlat fram en kravspecifikation som är relevant med hänsyn till tid och resurser. Projektgruppen, som bör bestå av 2 till 6 studenter, arbetar mot en kund/beställare och har en eller flera handledare som resurspersoner som kan vara behjälpliga med t. ex. specifika frågor och informationssökning under arbetets gång. Arbetsinsatsen dokumenteras på veckoträffar.
Beroende på projektets utformning kommer en eller flera prototyper på en problemlösning (t.ex. fysiologisk, molekylär eller kemisk) tas fram, som genomarbetats under design-momentet. Studenterna deltar i planering och genomförande av byggdelen och introduceras till relevanta strategier till att lösa den idé som framtagits under buildkursen. Syftet är att främja studenternas självständiga vetenskapliga tänkande, ge kunskap i olika lösningsmetoder, insyn i industriella tillämpningar och arbetsmetoder samt kvalitetssäkring med relevans för moderna ingenjörsvetenskapligt grundade lösningar. Genom gruppdiskussioner laborationer och handledning har kursen till syfte att bidra till en praktisk föreståelse av bioresursteknikområdet och ge studenterna tillfälle till att väsentligt fördjupa sig inom ett specifik och verklighetsbaserad frågeställning.
Denna kurs syftar mot att kvalitetsbedöma prototypen på den ide som framtagits under design delen och planera inför test av färdiga produktförslag på den tredje och avslutande kurs.
Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs skall studenterna kunna:
tillämpa ingenjörsmässiga kunskaper och medverka i andra delen av utvecklingskedjan från framtagning av en produktidé till tillverkning och validering av produkten utifrån ett helhetsperspektiv
planera och organisera arbetet i ett utvecklingsprojekt
arbeta aktivt i en projektgrupp, samt visa förståelse för dess olika roller
praktisera ingenjörsmässigt tänkande och kreativitet
tillämpa självständighet och kritiskt tänkande
självständigt planera en studie, som verifierar kravspecifikationerna för projektet
nyttja och utvärdera relevanta analysmetoder
förklara grundläggande fysiska principer för de olika analysmetoder som ingår i kursen, samt hur mätdata baseras på dessa
kritiskt granska och tolka egna experimentella data för att kunna utvärdera prototypen.
praktisera muntlig och skriftlig kommunikation, både inom projektgruppen och externt
upprätta och följa ett projektplan för ett avgränsat projekt
analysera och kritiskt utvärdera lösningarna som föreslagits ur ett forsknings- och ingenjörsetiskt perspektiv
genomföra projektet enligt projektplanen från design-kursen.
Behörighetskrav
Minst 30 hp avancerad nivå; varav Bioresursdesign (15hp) och Tillväxt och utveckling hos växter (15hp), eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av lektions- och gruppundervisning, handledning i samband med projektarbeten, laborationer samt veckoträffar. Lektionsundervisningen ägnas åt genomgång av vissa teoriavsnitt och problemlösning. Experimentellt arbete utgör ett fundamentalt inslag i kursen. Projektstyrning skall ske med en vedertagen projektstyrningsmodell.
Obligatoriska moment av kursen är lektioner, demonstrationer, all experimentell verksamhet, teoriexamen, veckoträffar, samt genomförandet av själva projektarbetet.
Examination
Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.
Kursen examineras genom följande prov:
praktisk examination i samband med aktivt deltagande i exkursion eller studiebesök
individuella, skriftliga inlämningsuppgifter inför seminarier,
muntlig examination i samband med aktivt deltagande i seminarier,
praktisk och muntlig examination i samband med konstruktionsövningar, samt
individuell skriftlig elevmötesrapport.
Resultat på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen bedöms med något av resultaten väl godkänt (G) eller underkänt (U). För resultatet godkänt (G) på kursen krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G).
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid institutionen för fysiologisk botanik.
TILLGODORÄKNANDE I en civilingenjörsexamen får denna kurs räknas som 7.5 hp projektkurs.
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat ges.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.