Engelskt namn: Ecology and biodiversity
Denna kursplan gäller: 2014-09-15 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-09-15
Kursplan för kurser med start mellan 2014-09-01 och 2014-09-14
Kurskod: 5BI164
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Biologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap
Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2014-02-26
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2021-06-21
Kursens inledande del fokuserar på fältstudier och artkunskap, främst identifiering av växt -, och djurarter som förekommer i norra Sverige. Vidare ges en översikt av organismvärlden, släktskapsförhållanden mellan organismer, samt grundläggande evolutionsteori. Kursens senare del behandlar grundläggande ekologiska samband i naturen samt hur människan nyttjat växter och djur i nordsvenska ekosystem. Kursen ger också en introduktion till miljö- och naturvård, och hållbar samhällsutveckling . En viktig del i kursen är att få förståelse för det nordliga landskapets särart, samt hur naturen på ett hållbart sätt kan nyttjas för starka naturupplevelser.
Kursen indelas i följande moment:
Moment 1. Biologisk mångfald, 7 högskolepoäng:
Avsnitt 1. Artkunskap, 5 hp. Avsnittet inleds med fältstudier då studenten tränas i att känna igen arter som förekommer i olika naturtyper i norra Sverige. Tonvikten ligger på identifiering och inlärning av kärlväxtarter, vanligt förekommande mossor, svampar och lavar samt insektsgrupper. Användning av bestämningslitteratur av olika slag tränas. En översikt ges av Norra Sveriges däggdjur, fåglar, fiskar, grod- och kräldjur samt insekter. Bakterier och 'protister' behandlas översiktligt, samt hur dessa provtas och mikroskoperas.
Avsnitt 2. Systematik, 2hp. Avsnittet ger en introduktion till evolution och organismernas indelning i olika systematiska huvudgrupper. Under avsnittet behandlas artbildning och biologisk mångfald. Människans användning av växter till mat och medicin tas upp.
Moment 2. Ekologi, 6 högskolepoäng:
Avsnitt 1, Introduktion till ekologi, 3 hp. Avsnittet går igenom viktiga ekologiska begrepp och samband, ex. ekologisk nisch, olika organisationsnivåer - individ, population, samhälle, ekosystem samt födovävar. Frågor som behandlas är exempelvis vad som styr arters utbredning, hur man kan förklara förändringar i individ - och artantal mellan olika platser och tidpunkter. Sambandet mellan ekologi och evolution gås igenom. Exempel ges på hur abiotiska och biotiska faktorer påverkar växters och djurs evolution och livshistoria.
Avsnitt 2, Introduktion till allmän miljö - och naturvård 3 hp. Under avsnittet får studenten lära sig hur människan påverkat olika ekosystem, historiskt fram till idag. Hållbar samhällsutveckling och dess samband med bevarande av biologisk mångfald diskuteras. Internationella och nationella mål för bevarande av biologisk mångfald redogörs för översiktligt. Strategier för hållbar samhällsutveckling beskrivs, i detta inkluderas olika former för skydd av natur och naturvårdsanspassat nyttjande av ekosystem ex. vid friluftsliv, naturguidning och turistverksamheter samt ekossystemtjänster. Exempel ges främst från norra Sveriges skogar, fjäll, vattendrag och våtmarker
Moment 3, Fördjupningsuppgifter 2 hp. Den studerande genomför enskilt och i grupp, två fördjupningsuppgifter. Den enskilda uppgiften består i att en art inom närområdet studeras och beskrivs mera ingående, dess habitat, populationsdynamik, samverkan med andra arter samt interaktionen med, och betydelse för, människan. Gruppuppgiften fokuserar på användandet av växter till mat och medicin. I avsnittet ingår informationssökning och en skriftlig och muntlig presentation där studenten tränas i att presentera biologisk information på ett intresseväckande, naturvetenskapligt och vetenskapligt sätt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Moment 1
* identifiera och beskriva karaktäristiska arter i olika naturtyper i norra Sverige,
* nyttja litteratur som används vid bestämning av arter,
* redogöra för biologisk mångfald, artbildning och organismernas systematiska indelning
* översiktligt beskriva mångfalden bland eukaryota organismer
Moment 2
* visa kännedom om och förstå innebörden av grundläggande ekologiska begrepp,
* beskriva och förklara orsaker till populationers och arters variationer i förekomster i tiden och i rummet
* beskriva kretslopp av materia samt ge exempel på hur en typisk födoväv ser ut i land och vattenmiljöer i norra Sverige
* ge exempel på hur människan påverkat olika ekosystem.
* diskutera begreppet hållbar samhällsutveckling, samt ge exempel på olika former för skydd av natur och hållbart nyttjande av ekosystem.
Moment 3
* inhämta, bearbeta och redovisa biologisk information muntligt och skriftligt på ett lättfattligt och intresseväckande sätt.
Undervisningen omfattar föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, projektarbete, exkursioner och fältstudier. Seminarier, projektarbete och fältstudier är obligatoriska. Dessa lär ut metoder och arbetssätt som senare är nödvändiga i arbetslivet.
Examinationen sker genom skriftlig tentamen och genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av grupprojekt, gruppseminarier och fältstudier. På en skriftlig tentamen och individuella inlämningsuppgifter sätts något av betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). På grupparbeten och fältstudier ges endast betygen underkänd (U) eller godkänd (G). På hela kursen ges något av betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Kursbetyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande, som underkänts, har rätt att undergå förnyat prov. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.
TILLGODORÄKNANEDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.