Engelskt namn: Physiology and Cell Biology
Denna kursplan gäller: 2012-08-27 till 2018-02-25 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-01-13
Kursplan för kurser med start mellan 2023-06-05 och 2025-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2023-05-29 och 2023-06-04
Kursplan för kurser med start mellan 2022-05-30 och 2023-05-28
Kursplan för kurser med start mellan 2018-09-03 och 2022-05-29
Kursplan för kurser med start mellan 2018-03-05 och 2018-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2018-02-26 och 2018-03-04
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2018-02-25
Kurskod: 5BI137
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Biologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för fysiologisk botanik
Beslutad av: teknisk naturvetenskaplig fakultet, 2011-06-28
Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2015-10-07
Kursen indelas i två moment, Växtfysiologi 7,5 hp och Zoofysiologi 7,5 hp. Kursen behandlar eukaryota cellers struktur och funktion. I detta ingår bl a cellkärnans, cellmembraners, cellväggens, cytoskelettets och cellorganellernas struktur och funktion, cellulär kommunikation samt celler i olika vävnader. Kursen behandlar grundläggande kunskap om utveckling och sammansättning av organ och organsystem inom djurvärlden, illustrerat genom en jämförelse mellan olika utvalda, representativa djurgrupper. Kursen behandlar växternas byggnad och även växternas och djurens livsprocesser, varvid olika organisationsnivåer från cellbiologi till ekofysiologi integreras samt jämförelser mellan djur och växter, t ex hur klarar de ett liv i extrema miljöer, anpassning till herbivori. Säkerhetsföreskrifter vid laborativt arbete inom biologin behandlas.
Efter avklarad kurs skall studenterna kunna i: 3.1 Växtfysiologi - Översiktligt redogöra för växternas livsprocesser från frö till frö. I detta ingår bl.a. frögroning, tillväxt, biomassaproduktion, mineralnäring samt blomning. - Översiktligt redogöra för fotosyntesen; dess cellulära mekanismer och hur de regleras av biotiska och abiotiska faktorer. - Översiktligt redogöra för den eukaryota cellens uppbyggnad och funktion, inklusive tillväxt, determinering, differentiering och död. För växtcellen ligger fokus på cellväggen, dess syntes och sträcktillväxt. -Redogöra för växternas uppbyggnad och dess strukturella och funktionella anpassning till sin livsmiljö samt för hur växterna påverkar kolets, vattnets och mineralämnenas kretslopp. - Muntligen argumentera för hur växter fungera - Utföra laborationer och skriva rapporter inom det växtfysiologiska området. - Kunna utvärdera allmän information om växternas fysiologi. 3.2 Zoofysiologi - Översiktligt redogöra för djurcellens uppbyggnad och funktion, inklusive sekretion, rörelser och interaktion med andra celler. - Redogöra för utveckling och sammansättning av organ och organsystem inom djurvärlden, och kunna göra jämförelser mellan olika utvalda, representativa djurgrupper. - Redogöra för samband mellan cellulära mekanismer, form, funktion och organismens miljö. - Redogöra för organens och organsystemens evolution. - Beskriva och redogöra för organens och organsystemens struktur och specialfunktion inklusive reglering, i följande sammanhang; cirkulations- och respirationssystem, endokrina system, exkretionssystem samt jon- och osmotisk reglering, fortplantningssystem och utvecklingsbiologi, försvarssystem, centrala och perifera nervsystem, nutritionssystem, rörelseapparaten med tyngdpunkt på muskelrörelse, sinnesorgan. - Utföra laborationer och skriva rapporter inom det zoofysiologiska området. 3.3 Växt- och zoofysiologi. - Redogöra för likheter och olikheter mellan växter och djur.
Biologi B, Fysik A, Kemi A, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 1, Matematik 3c (områdesbehörighet 14/A11 med ett eller flera undantag)
Undervisningen innefattar föreläsningar, grupparbeten, grupp¬diskussioner och laborationer.
Varje moment avslutas med skriftlig eller muntlig examination. För godkänt betyg på kursen krävs även att man deltagit i gruppdiskussioner och laborationer samt att inlämnade diskussionsprotokoll och laborationsrapporter godkänts. Betyg som ges är underkänd, godkänd och väl godkänd. Studerande som underkänts, har rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. Vidare har studerande, som två gånger underkänts i prov för viss kurs eller del av kurs, rätt att hos prefekten för Institutionen för Fysiologisk Botanik begära att annan lärare utses för att bestämma betyget vid förnyat prov. Den som godkänts i ett prov får inte genomgå förnyat prov för högre betyg.
Biology : a global approach
Campbell Neil A., Urry Lisa A., Cain Michael L., Wasserman Steven Alexander, Minorsky Peter V., Reece Jane B.
11. ed., global edition. : Boston : Pearson : cop. 2018 : 1 online resource. :
ISBN: 978-1-292-17044-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Campbell Neil A..
Biology : A Global Approach.
10. ed. : Boston, Mass. : Pearson : 2015. : 1351 p.. :
ISBN: 1292008652
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Campbell biology : Jane B. Reece ...
Reece Jane B., Campbell Neil A.
9. ed. : Boston : Pearson : cop. 2011 : 1309 s. :
ISBN: 978-0-321-55823-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst