"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Humanekologi och hållbar utveckling, 7,5 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Human Ecology and Sustainable Development

Denna kursplan gäller: 2009-06-08 och tillsvidare

Kurskod: 5BI109

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-02-26

Innehåll

Kursen fokuserar på samspelet mellan människan och hennes totala omgivning. Olika teoribildningar kring begreppet hållbar utveckling diskuteras. Kan teknikutveckling i kombination med prisbildningsprocessen möjliggöra ett fortsatt obegränsat uttag av naturresurser? Eller består en hållbar utveckling snarare i ett fastställande av utifrån ekologiska och andra faktorer optimala uttagsnivåer, samt en anpassning av konsumtionen till graden av teknikutveckling inom ramen för dessa gränser? Kursen indelas i följande avsnitt: Avsnitt 1., De givna ramarna för människans försörjning, 1 högskolepoäng Under avsnittet behandlas översiktligt olika delar av den naturvetenskapliga världsbilden: livets fysiska förutsättningar, exergibegreppet, ekosystemens funktion. Avsnitt 2., Människans påverkan på biosfären, 1 högskolepoäng Under avsnittet beskrivs olika former för nyttjande av naturen och dess resurser. Vidare behandlas olika ”miljöproblem” som det accelererande nyttjandet av dessa resurser ger upphov till, degradering av de olika ekosystemens biologiska mångfald och funktioner, teorin om en antropogent betingad klimatförändring, det minskande underlaget för försörjning av mat och vatten, de ökande riskerna för pandemier. Avsnitt 3. Förutsättningar för att uppnå en hållbar samhällsutveckling, 5,5 högskolepoäng Avsnittet behandlar olika synsätt om vad som menas med ett långsiktigt hållbart samhälle, de ofta diametralt motsatta resultat som uppstår när hållbarhetsanalysen utgår från det kortsiktiga nationella perspektivet jämfört när analysen utgår från det långsiktiga globala perspektivet. Olika möjligheter att övervinna den internationellt växande miljö - och naturresursproblematiken diskuteras; hur klarar vi en global demografisk övergång utan att resursuttagen ökar i en sådan omfattning att ekosystemens bärkraft havererar, att riskerna för konflikter ökar? Exempel ges på möjligheter till förändringar inom ekonomi, teknik, den politiska sfären. En av utgångspunkterna vid dessa diskussioner är frågan om hur vi kan övervinna fortsatta sk. volymeffekter, d.v.s. att antropogena material och energiflöden fortsätter öka när olika konsumtionsdrivande faktorer överskrider effekterna av ny teknik och andra åtgärder som sätts in för att begränsa flödena.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: • Översiktligt beskriva i vilken utsträckning människan kommit att nyttja ekosystemens olika naturresurser globalt, samt hur detta inverkat på naturmiljön, • ange de grundläggande orsakerna till människans accelererande uttag av naturresurser med påföljande inverkan på ekosystemen, • beskriva centrala begrepp som används vid analys av långsiktig hållbarhet hos samhällen, lokalt och globalt, • ge exempel på olika definitioner av vad en långsiktigt hållbar samhällsutveckling innebär, samt vidare kunna analysera orsakerna till dessa åsiktsskillnader.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är till stora delar av problemorienterad karaktär och innefattar föreläsningar, gruppdiskussioner, filmvisning, seminarier, exkursioner och studiebesök. Seminarier, filmvisningar, exkursioner och studiebesök är obligatoriska.

Examination

Skriftligt prov tillämpas. Betyg som ges är Underkänd (U), Godkänd (G) eller väl godkänd (VG). Studerande som underkänts, har rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. Den som godkänts i prov får inte genomgå förnyat prov för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.

Litteratur