"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tema ekosystem I, 18 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Thematic Studies of Ecosystems I

Denna kursplan gäller: 2007-09-03 och tillsvidare

Kurskod: 5BI031

Högskolepoäng: 18

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2007-11-05

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande ekologiska samband i naturen med särskild inriktning på ekosystem i norra Sverige, och tar upp frågor som: Vad styr arters förekomst i naturen? På vilket sätt samverkar olika organismer? Hur har olika ekosystem påverkats av människan, och hur kan ekosystem nyttjas på ett hållbart sätt? En viktig del är att få förståelse för det norrländska landskapets särart och hur naturen kan nyttjas för starka naturupplevelser och för aktiviteter inom turismnäringen. Fortlöpande under kursen får studenterna möjlighet att träna på rollen som naturguider. Kursen indelas i följande moment: Moment 1, Introduktion till ekologi, 3 högskolepoäng Momentet ger en introduktion till vad ekologi är, och går igenom viktiga ekologiska begrepp. Frågor som behandlas är vad som styr arters utbredning, och hur man kan förklara förändringar i individ- och artantal mellan olika platser och tidpunkter. Man går också igenom sambandet mellan ekologi och evolution: Hur är organismer anpassade till sin miljö, vad är en art, hur har arter bildats och vad är bakgrunden till den biologiska mångfalden? Momentet ger också en introduktion till vad hållbar utveckling är, nationella miljömål och former för att skydda natur. Moment 2, Ekosystemens ekologi, 9 högskolepoäng Avsnitt 1, Skogslandskapet, 3 högskolepoäng Momentet behandlar skogsekosystemens ekologi med särskild inriktning på norra Sverige. Momentet ger kunskap om vad som är karakteristiskt för olika skogstyper, hur skogen föryngras och hur störning från t.ex. eld och vind påverkar skogen. Man får lära sig vad som kännetecknar en naturskog, vilka arter som är typiska för orörda skogar och vilka processer och strukturer som är nödvändiga för att bibehålla deras biologiska mångfald. I samband med detta går man också igenom hur människan har påverkat skogsekosystem i norra Sverige. I momentet ingår hur skogens växter och djur överlever vintern, och att lära sig känna igen spår efter djur. Avsnitt 2, Sjöar och vattendrag, 3 högskolepoäng Norra Skandinaviens landskap är rika på sjöar och vattendrag. Under momentet får man lära sig vilka fysiska och kemiska processer som kännetecknar olika typer av sjöar och vattendrag, hur dessa varierar med årstidernas växlingar, och på vilket sätt sjöar och vattendrag är beroende av det omgivande landskapet. Organismer som är typiska för sjöar och vattendrag gås igenom, och hur dessa samverkar med varandra. Särskild tonvikt läggs vid fiskars ekologi, och hur fiskpopulationer kan skötas på ett långsiktigt hållbart sätt. Man går också igenom hur människan har förändrat sjöar och vattendrag i norra Sverige, samt hur naturliga värden kan återställas. Avsnitt 3, Fjällvärlden, 3 högskolepoäng Momentet behandlar fjällvärldens växter och djur och deras livsstrategier för att klara fjällmiljön. Fjällens vegetationszoner, effekter av bete och konkurrens och de stora svängningarna i antal av däggdjur, fåglar och insekter behandlas särskilt. Möjligheterna att utnyttja fjällens naturresurser på ett hållbart sätt diskuteras. Moment 3, Fältprojekt, 6 högskolepoäng Under detta moment skall studenterna genom exkursioner och praktiska övningar i fält befästa och fördjupa sina kunskaper i ekologi. Grundläggande ekologiska fältundersökningsmetoder lärs ut. Momentet är integrerat med kursen Naturgeografi I i syfte att belysa naturgeografiska processers betydelse för ekosystemens struktur. Huvuddelen av momentet utgörs av ett projekt där studenterna genom litteratur- och kartstudier samt egna fältstudier skaffar sig information om naturförhållandena i ett område som sedan skall redovisas muntligt och skriftligt. En viktig del på momentet är att studenterna själva får agera som naturguider och praktiskt träna ledarskap, orienterings- och friluftsteknik och att informera om naturen på ett lättfattligt och intresseväckande sätt.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten: - ha kännedom om grundläggande ekologiska begrepp, - förstå hur arter utvecklat anpassningar till sin miljö genom principen om naturligt urval, - kunna diskutera varför antalet arter och individer varierar i tid och rum, - veta hur en typisk födoväv ser ut i skogar, fjäll, sjöar och vattendrag, samt hur individantalet i en population påverkas av dess plats i födoväven, - kunna beskriva vad som är typiskt för naturliga ekosystem i norra Sverige och veta vilka typer av arter som är beroende av dessa, - ha en grundläggande förståelse för hur en population av t.ex. en fisk- eller däggdjursart ska skötas för att överleva och ge avkastning på ett långsiktigt hållbart sätt, - veta på vilka sätt människan har påverkat de huvudsakliga ekosystemen i norra Skandinavien, - kunna beskriva norra Sveriges ekosystem för andra på ett lättfattligt och intresseväckande sätt.

Undervisningens upplägg

Undervisningen omfattar föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, projektarbete, exkursioner och fältstudier. Seminarier, projektarbete och fältstudier är obligatoriska.

Examination

Examinationen sker genom skriftliga tentamina och genom redovisning av arbetsuppgifter. På hel kurs liksom på enskilda moment ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2007 vecka 36

Hjorth Ingemar
Ekologi - för miljöns skull
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : [8], 400 s. :
ISBN: 91-47-05104-3 (inb.)
Se bibliotekets söktjänst