"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Humanekologi och miljöhistoria, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Human Ecology and Enviromental History

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 5BI027

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2007-12-29

Innehåll

Kursen fokuserar på hur människan under historiens gång förändrat livsbetingelserna i olika ekosystem på jorden, samt på vilka kulturella processer som drivit fram dessa förändringar. Vidare studeras det arbete som pågår i syfte att begränsa människans destruktiva inverkan på olika ekosystem. Även olika framtidsscenarier för människans påverkan på ekosystemen och de återverkningar denna påverkan förväntas få behandlas. Kursen indelas i följande moment: Moment 1, Teoridel, 13 högskolepoäng Avsnitt 1, Natursynens och miljövetenskapernas historia, 8 högskolepoäng Avsnittet behandlar natursyn och naturfilosofi i föragrara och agrara samhällen samt i den moderna västerländska civilisationen. Uppfattningarna om naturen relateras till samhällsutveckling och resursförsörjning. Vidare behandlas de delar av naturvetenskapernas historia, t ex geovetenskaper och livsvetenskaper, som haft särskild betydelse för kunskapen om naturmiljöns förändringar och människans roll som förändringsfaktor. Begrepp som framstegstanken, modernism, och hållbar samhällsutveckling diskuteras. En introduktion görs till olika religiösa och andra betraktelsesätt av tillvaron, som kommit att påverka dagens samhällsutveckling. Avsnitt 2, Den ekologiska krisen, dess orsaker och möjliga lösningar, 5 högskolepoäng Avsnittet avser att ge en inblick i de orsakssamband som ligger bakom de alltmer omfattande förändringar som människan orsakat livsmiljöer; såväl lokalt som globalt. En genomgång görs av olika samverkande drivkrafter bakom vår arts expansion, såsom kunskapsökning, befolkningsökning, konkurrens om livsutrymme och råvaror, samt dessa drivkrafters manifestering i olika ekonomiska och politiska system. Under momentet diskuteras möjliga vägar ut ur den ekologiska krisen. Vilken är den relativa betydelsen av vetenskap och kunskapstillväxt, d.v.s. vilka möjligheter finns att via teknik, ekonomi, politik etc. slå in på en annan mera uthållig väg? Vad behövs därutöver för att uppnå erforderliga förändringar, vilken betydelse kan t.ex. den framväxande miljöetiken få för normbildningsprocessen och för möjligheterna till en global ekonomisk demokratisering? Vari ligger sambanden mellan å ena sidan grad av miljöpåverkan och å andra sidan nettoeffekten av resurseffektivisering i förhållande till konsumtion? Moment 2, Eget arbete, 2 högskolepoäng Det egna arbetet innefattar en recension av en bok med ett humanekologiskt innehåll.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - ge en översiktlig beskrivning av på vilka sätt människan under olika tidsepoker förändrat livsbetingelserna i ekosystem på jorden, samt ge exempel på kulturella processer som drivit fram dessa förändringar, - ge exempel på åtgärder som vidtagits för att begränsa människans destruktiva inverkan på ekosystemen, - ge exempel på framtidsscenarier för människans påverkan på ekosystemen och de återverkningar denna påverkan förväntas få, - skriva en bokrecension.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är till stora delar av problemorienterad karaktär och omfattar föreläsningar, grupparbeten och seminarier. Ett aktivt deltagande från studenternas sida är viktigt och kan utformas som diskussionsinlägg, egna skrifter eller muntliga sammanfattningar. Under kursen görs studiebesök vid företag och myndigheter, samt i olika naturtyper som i varierande grad påverkats av mänskliga verksamheter. Besök görs även i områden där biodiversitet återskapats genom bevarandebiologiska insatser. Intrycken från studiebesöken diskuteras i relation till kurslitteratur och teori. Närvaro är obligatoriskt vid seminarier och studiebesök. Studerande som inte kan närvara kan i förekommande fall ges kompletterande uppgifter.

Examination

Skriftligt prov tillämpas på föreläsningar och kurslitteratur. Det egna arbetet redovisas skriftligt och muntligt. Betyg som ges är Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Studerande, som underkänts, har rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyat prov för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 11b §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 4

Någonting är nytt under solen : nittonhundratalets miljöhistoria
McNeill John R., Eklöf Margareta
1. uppl. : Stockholm : SNS förl. : 2003 : 455 s. :
ISBN: 91-7150-918-6 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst