"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Humanekologi och hållbar utveckling, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Human Ecology and Sustainable Development

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 5BI026

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2008-02-20

Innehåll

Kursen fokuserar på samspelet mellan människan och hennes totala omgivning. Olika teoribildningar kring begreppet hållbar utveckling diskuteras. Kan teknikutveckling i kombination med prisbildningsprocessen möjliggöra ett fortsatt obegränsat nyttjande av naturresurserna? Eller består en hållbar utveckling snarare i ett fastställande av ekologiska gränser för människans förändring av världen, samt en anpassning av konsumtionen till graden av teknikutveckling inom ramen för dessa gränser? Kursen indelas i följande moment: Moment 1, Teoridel, 12 högskolepoäng Avsnitt 1, De givna ramarna för människans försörjning, 3 högskolepoäng Under momentet behandlas översiktligt olika delar av den naturvetenskapliga världsbilden: livets fysiska förutsättningar och det kända universums utveckling, bigbang-teorin, termodynamikens huvudsatser, teorin om en biologisk evolution, ekologi, exergibegreppet. Avsnitt 2, Människans påverkan på biosfären, 3 högskolepoäng Under momentet beskrivs olika former för användning av naturen och dess resurser. Vidare behandlas de förändringar - de ”miljöproblem” som detta växande nyttjande ger upphov till, degraderingen av olika ekosystems biologiska mångfald och funktioner, teorierna kring antropogent betingade klimatförändringar, påverkan på människans försörjning av vatten, mat och energi samt ökande risker för pandemier. Avsnitt 3, Förutsättningar att övervinna den globala ekologiska krisen, 6 högskolepoäng Momentet behandlar olika synsätt om vad som menas med ett långsiktigt hållbart samhälle, de ofta diametralt motsatta resultat som uppstår när hållbarhetsanalysen utgår från det kortsiktiga regionala perspektivet jämfört med när analysen utgår från det långsiktiga globala perspektivet. Fortlöpande diskuteras olika möjligheter att lösa den internationellt sett växande miljö- och naturresursproblematiken; hur vi kan klara en demografisk övergång - globalt utan att ekosystemens bärkraft därigenom havererar? Exempel på möjligheter till verkningsfulla förändringar som finns inom det politiska området, inom olika folkrörelser samt inom den ekonomiska sfären. Utgångspunkten vid dessa diskussioner är analyser av sk. volymeffekter, d.v.s. de fortsatta ökningar av antropogena material och energiflöden som uppstår när de olika konsumtionsdrivande faktorerna överskrider effekterna av den nya teknik som sätts in för att begränsa flödena. Moment 2, Självständigt arbete, 3 högskolepoäng Studenten utför en mindre studie inom ett humanekologiskt område. Arbetet redovisas skriftligt och muntligt.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - översiktligt beskriva i vilken utsträckning människan kommit att nyttja ekosystemens olika naturresurser globalt, samt hur detta inverkat på naturmiljön, - ange de grundläggande orsakerna till människans accelererande uttag av naturresurser med påföljande inverkan på ekosystemen, - beskriva centrala begrepp som används vid analys av långsiktig hållbarhet hos samhällen, lokalt och globalt, - ge exempel på olika definitioner av vad en långsiktigt hållbar samhällsutveckling innebär, samt vidare kunna analysera orsakerna till dessa åsiktsskillnader.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen är till stora delar av problemorienterad karaktär och innefattar föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och studiebesök. Seminarier och studiebesök är obligatoriska. I ett eget arbete ges studenten tillfälle till en fördjupad studie.

Examination

Skriftligt prov tillämpas på föreläsningar och kurslitteratur. Moment 2 examineras genom skriftlig och muntlig redovisning av det egna arbetet. Betyg som ges på moment och hel kurs är Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Studerande som underkänts, har rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. Den som godkänts i ett prov får inte genomgå förnyat prov för högre betyg. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.