Kursen fokuserar på förberedande teknisk och professionell forskning och studier inför examensarbetet. Parallellt med studierna och designforskningen i Synteskurs 3 och utforskningen av historia och teori i seminariekurs 3b ska studenterna identifiera och utforska de tekniska, professionella, planerings, ekonomiska, miljö, strukturella och materiella strategier som de avser att tillämpa i examensarbetsprojektet. Forskningen kan omfatta kontakt med konsulter och leverantörer, materialstudier, prototyper i olika skalor, studiebesök på fabriker, möten med planerare och entreprenörer, materialtestning och småskaliga förberedande projekt samt inbegriper utarbetandet av en forskningsrapport på 3000 ord.
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska studenten kunna:
Färdighet och förmåga
visa förmåga att utvärdera material, processer och tekniker relevanta för komplexa arkitektoniska byggnadsprojekt och integrera dessa i praktiska designförslag.
visa förmåga att identifiera individuella inlärningsbehov och förstå det personliga ansvar som krävs för att förbereda sig för kvalificerat arkitektarbete.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 240 avklarade högskolepoäng, inklusive kurserna: Synteskurs 1: Arkitektur- och stadsbyggnadsprojekt, positionering (20 hp) Seminariekurs 1a: Arkitekturteknik, hållbarhet och miljöpåverkan (5 hp) Seminariekurs 1b: Arkitektur- och stadsbyggnadsteori och historia (5 hp) Synteskurs 2: Arkitektur- och stadsbyggnadsprojekt, fördjupning (20 hp) Seminariekurs 2a: Arkitekturteknik, fördjupning (5 hp) Seminariekurs 2b: Studier i arkitektur- och stadsbyggnadsprofessionen och yrkesutövningen (5 hp)
Undervisningens upplägg
Kursen består av individuellt projektarbete, seminarier, handledning och workshops.
Examination
Kursen examineras genom bedömning av studentens individuella designportfolio samt genom inlämningen av en forskningsrapport.
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För att bli godkänd på kursen måste både designportfolion och forskningsrapporten vara inlämnade och godkända.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.
Övriga föreskrifter
I de fall en kursplan upphört att gälla eller genomgått större förändringar garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.