Kursen behandlar samhällsplanering för arkitekter på en grundläggande nivå. Kursen syftar till att ge kunskap om samhällsplaneringens officiella principer med inslag som belyser såväl dess visionära sidor som dess tvärvetenskaplighet. Kursen innehåller en diskussion om privata och offentliga sfärer i staden och tonvikten läggs vid att samhällsplanering, liksom arkitektur, handlar om relationer mellan olika system. Studenten introduceras till parametrar som påverkar en kontexts karaktär och utveckling över tid. I projektarbete utvecklas studentens förståelse för stadens politiska och rumsliga komplexitet. I projektarbete utvecklas nya kontextspecifika strategier för hållbar utveckling.
Kursen är indelad i två moduler:
Modul 1: Stadsplanering och strategier för samhällen (4 hp) Modul 2: Kontextanalys (2 hp)
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Översiktligt beskriva den svenska planprocessens olika steg
Kritiskt redogöra för stadsplanering som samhällelig strategi
Färdighet och förmåga
Utföra kontextuella analyser
Kommunicera och förklara ett stadsplaneförslag
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Värdera resultatet av ett arkitektoniskt ingrepp i en stadsmiljö
Undervisningen består av praktiska övningar som genomförs individuellt och i grupp samt individuella och gruppvisa handledningar, gruppseminarier, föreläsningar, workshops och fältstudier.
Rätten att få undervisning och handledning gäller endast under den tid kursen, för vilken studenten är registrerad, pågår.
Examination
Kursen examineras individuellt och i grupp genom muntlig presentation och inlämnande av en skriftlig rapport innehållande text och bildmaterial.
Betygsskalan för kursen/respektive modul består av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget på hela kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moduler är godkända.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.