Kursen utvecklar studentens förståelse för arkitektur i relation till samhället och dess förändringar. I projektarbetet undersöks hur arkitektoniska strukturer och publika rum samspelar I olika kontexter på lokal, regional och global nivå. Studenten tränas i att se både individens och samhällets perspektiv på organisation och gestaltning av miljöer. Kursen ökar studentens förmåga att göra välgrundade val mellan olika arbets- och representationsmetoder i ett arkitekturprojekt. I projektarbetet kombineras analoga och digitala samt textbaserade och visuella verktyg och representationsmetoder.
Kursen är indelad i fyra moment: 1. Strategier och territorier 3 hp 2. Flöden och gränser 3 hp 3. Rumsligheter och övergångar 7 hp 4. Representationer och kommunikation 2 hp
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera arkitektoniska gränser och relationer mellan privat och offentligt rum - tolka och utveckla ett arkitektoniskt program med ett flertal parametrar - sätta komplexa arkitektoniska strukturer i relation till sin kontext i olika skalor - förstå och beskriva rum och rumsliga relationer inom en komplex arkitektonisk struktur - integrera konstruktiva principer för storskaliga strukturer i projektarbetet - visa förståelse för brukarperspektiv på arkitektur och samhällsbyggnad - kommunicera resultatet av sitt projektarbete till allmänheten - reflektera kring sin arbetsprocess
Undervisningen består av projektarbete – individuellt och i grupp – bestående av analysövningar, praktiska övningar, individuell handledning, diskussion i grupp och kritik samt föreläsningar, seminarier, workshops, studiebesök och fältstudier.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Ett kritiktillfälle med panel hålls i slutet av kursen. Under kursens gång examineras olika moment genom seminarier, obligatoriska inlämningsuppgifter samt genom dokumentation av den egna arbetsprocessen och resultaten.
På kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För Godkänt fordras närvaro vid handledning, seminarier, fältstudier samt godkänt på de muntliga, skriftliga och gestaltande examinationerna.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om en ny examinator ställs till styrelsen för Arkitekthögskolan.
Övriga föreskrifter
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs av liknande innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande vända sig till utbildningsansvarig vid Arkitekthögskolan.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.