Genom undersökande av olika metoder för kommunikation och reflektion syftar kursen till att ge grundläggande orientering i ämnet arkitekturteori samt verktyg för arkitektonisk analys. Terminens centrala begrepp rum, objekt och kropp undersöks utifrån teoretiska, filosofiska och kommunikativa aspekter. Studenten får lära sig att utveckla metoder för att analysera, reflektera och argumentera kring dessa begrepp samt att se samband mellan praktisk och teoretisk kunskap. I kursen introduceras för arkitektyrket väsentliga kompetenser och verktyg så som omvärdering, analys och argumentation, komposition, text och skiss.
Kursen består till stor del av workshops och gruppövningar i seminarieform. Det individuella arbetet är organiserat runt studentens prövande och jämförande av nya verktyg och metoder samt kritisk läsning av och reflektion kring relevanta texter. I detta undersöker studenten framförallt förberedelse, presentation och argumentation men även textförståelse och kritiskt tänkande. Genomgångar och kritiktillfällen är en central del av såväl pedagogiskt upplägg som bedömning.
Kursen är indelad i tre moduler:
Modul 1: Kommunikation: Arkitektoniska metoder (2 hp) Modul 2: Arkitekturteori: Rumsliga koncept (2 hp) Modul 3: Filosofi: Rum och kropp (2 hp)
Förväntade studieresultat
För godkänt resultat ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
beskriva arkitekturämnets interaktion mellan teori och praktik
Färdighet och förmåga
diskutera begreppen rum, objekt och kropp
tillämpa grundläggande metoder för arkitektonisk analys och kommunikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
förklara behovet av att som arkitekt ha en reflekterande inställning
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Naturkunskap kan ersättas av Kemi 1 och Fysik 1a eller 1b1+1b2.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av projektarbete och bedrivs individuellt och i grupp. Undervisningens form kan vara praktiska övningar, individuell handledning, diskussion i grupp och kritik samt föreläsningar, seminarier, fältstudier, workshops och studiebesök.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Under kursens gång examineras kursens olika moduler löpande genom övningar och obligatoriska inlämningsuppgifter av prövande karaktär.
Modulerna samt hela kursen betygssätts med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Betyget på hela kursen utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Godkänd fordras närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär, muntlig och skriftlig presentation av en gruppuppgift samt en godkänd individuell skriftlig examination.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor eller motsvarande med en sådan begäran.
Övriga föreskrifter
I de fall en kursplan upphört att gälla eller genomgått större förändringar garanteras studenterna minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.