"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Självständigt projektarbete i arkitektur, grundnivå, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2023-12-20

Engelskt namn: Independent architectural project, bachelor level

Denna kursplan gäller: 2013-04-15 och tillsvidare

Kurskod: 5AR130

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arkitektur: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Arkitekthögskolan vid Umeå universitet

Beslutad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-03-15

Reviderad av: teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2013-03-18

Innehåll

Kursen utgörs av ett större självständigt arbete inom vilket den studerande identifierar och undersöker ett arkitektoniskt projekt inom givna ramar. 
Arbetet ska innehålla en frågeställning av ämnesmässig fördjupning inom huvudområdet arkitektur och genomföras självständigt.
Studenten ska planera, analysera och förbereda projektet baserat på föregående undersökning och analys av situationen/erna.
Arbetet ska vara av en sådan karaktär att det kan diskuteras utifrån spatiala och arkitektoniska terminologier på olika skalnivå.
Projektet består av en beskrivning av temat, analysen som detta bygger på, dokumentation av det arkitektoniska projektet inklusive val av metod och arbetsprocess samt en kritisk reflektion över dess spatiala, sociala och kulturella konsekvenser.
Projektet ska genomföras inom givna tidsramar.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

• självständigt genomföra och dokumentera ett arkitekturprojekt inom en given ram, och därigenom visa akademiska kompetenser inom ämnet arkitektur
• tillämpa under studietiden förvärvade kunskaper inklusive, men inte begränsat till, grundläggande konstruktionsprinciper, materiallära, ljuslära, respons till det lokala klimatet samt integrering med den övergripande spatiala och kulturella kontexten.
• reflektera över projektets spatiala och kulturella konsekvenser i olika skalor
• argumentera för projektets tema baserat på en föregående analys av situationen/erna
• redogöra för hur han/hon valt relevant designstrategi utifrån aktuell problemställning och föregående analys av situationen/erna
• tillämpa olika metoder och teorier för en arkitektonisk undersökning
• kommunicera arbetet på ett adekvat sätt i förhållande till innehåll och målgrupp och genom detta demonstrera kompetent användning av olika verktyg för kommunikation inklusive, men inte begränsat till, ritningar och modeller i olika skalor.
• muntligt presentera och försvara ett projektarbete
• genomföra ett arkitekturprojekt inom en given tidsram

Behörighetskrav

Univ: För tillträde till kursen krävs kurserna 5ar117 Hållbara urbana regenereringsstrategier (20 hp), 5ar118 Mapping och utvecklingsstrategier (3 hp), 5ar119 Megapoler (4 hp), 5ar120 Nätverkssamhälle och informationsteori (3 hp), 5ar121 Introduktion till Arkitekturforskning (15 hp) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Det självständiga projektarbetet löper över 10 veckor inklusive presentationer.
Kursen består av handledning, individuellt och i grupp, samt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
Studenten ansvarar för att upprätthålla kontakten med institutionen under hela projektet.
Studenten skall hushålla med den tillgängliga handledningsresursen och kan normalt inte kräva att få handledning mer än 5 månader efter påbörjat arbete. Studenten skall självständigt planera och genomföra arbetet inom givna tidsramar.

Kursen genomförs i 3 faser där varje fas avslutas med ett obligatoriskt examinerande seminarium.

Fas 1
Kulturella och spatiala konsekvenser

Studenten ska diskutera och utveckla projektets tema, ge en beskrivning av relevanta möjligheter och begränsningar samt en föreslagen strategi för platsen och programmet. Förslaget ska baseras på föregående undersökningar och nyckel-referenser ska identifieras. De spatiala och de kulturella konsekvenserna diskuteras.

Fas 2
Gestaltning och mitt-seminarium

Ett preliminärt arkitekturprojekt utvecklas baserat på den valda strategin, programmet och feedback från föregående fas. Avgörande arkitektoniska beslut på alla skalor identifieras och diskuteras.
Det överordnade spatiala konceptet och effekten på den kulturella kontexten beskrivs.

Fas 3
Examination och återkoppling

Studenten utvecklar projektet självständigt och det kompletta arkitekturprojektet presenteras under examinationsseminariet. Det förväntas att studenten kritiskt reflekterar över de föregående undersökningarna, den utvecklade strategin, karaktären på de spatiala ingreppen samt de kulturella konsekvenserna. Utvecklingen av avgörande arkitektoniska beslut och strategier diskuteras och värderas.

Examination

För bedömning av projektarbetet används betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Arkitekturprojektet ska kommuniceras och presenteras i en form som är passande för arbetet. Presentationen sker muntligt och ska inkludera en redovisning av metoder och arbetsprocess. Arkitekturprojektet ska kommuniceras vid hjälp av arkitektoniska verktyg för kommunikation inklusive, men inte begränsat till, ritningar och modeller.

Projektarbetet ska presenteras och försvaras vid ett slutseminarium. Det samlade arbete bedöms efter slutseminariet och inkluderar alla obligatoriska delar av kursen. Betydelsen av detta är att en student som i slutet av kursen inte fått godkänt alla obligatoriska delar kommer få betyget underkänt i och med att studenten inte har visat förmåga att genomföra arbetet inom tidramen. Den slutgiltiga bedömningen av arbetet sker utifrån ”Bedömningskriterier för Självständigt projektarbete i arkitektur, grundnivå” (hänvisa till separat pdf).

Obligatoriskt deltagande: Introduktionsseminarium, minst 3 handledningstillfällen i grupp eller individuellt, första, mitt- och slutseminariet där varje fas examineras.
Om arbetet vid något av de obligatoriska seminarietillfällena bedöms som ej möjligt att godkänna inom den återstående tidsramen, kan arbetet bli underkänt utan att ha presenterats vid slutseminariet. Examinator fattar beslut om (ett sådant) underkännande.
Endast i särskilda fall kan en student få tillåtelse att inte delta vid obligatoriska tillfällen.
Studenter som får underkänt har möjlighet att delta i en omexamination inom 3 månader efter ordinarie examinationstillfälle. Dokumentation av arbetet ska ske i enligt Umeå universitets regelverk och är en del av examinationen. 

Fas 1
Kulturella och spatiala konsekvenser

Tema för arkitekturprojektet, en beskrivning av relevanta möjligheter och begränsningar, föreslagen strategi och programmet presenteras genom passande arkitektoniska verktyg för kommunikation som ritningar och modeller vid ett obligatoriskt seminarium. Arbetet bedöms i denna fas huvudsakligen i förhållande till föregående undersökningar, graden av komplexitet samt relevansen av den valda strategin.

Fas 2
Gestaltning och mitt-seminarium

Ett preliminärt arkitekturprojekt, inklusive metoder och arbetsprocess, presenteras och diskuteras vid ett obligatoriskt mitt-seminarium. Passande verktyg för arkitektonisk kommunikation, som ritningar och modeller används. I denna fas bedöms huvudsakligen hur studenten har utvecklat arkitekturprojektet baserat på föregående fas samt kvalitén på den rumsliga gestaltning och relevansen och kvalitén på det material som har producerats. 

Fas 3
Examination och återkoppling

Arkitekturprojektet presenteras muntligt vid ett obligatoriskt slutseminarium genom användning av passande kommunikativa metoder, inklusive ritningar och modeller. Vid seminariet deltar examinator, handledare studenter och gästkritiker.  Studenten presenterar och försvarar arkitekturprojektet inklusive tema, relevanta möjligheter och begränsningar, metoder och arbetsprocess och mottar feedback enligt bedömningskriterierna.

TILLGODORÄKNANDE
Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs av liknande innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande vända sig till utbildningsansvarig vid Arkitekthögskolan.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.