Kursen syftar till att ge metoder för att utveckla och utvärdera en arkitektonisk brief och program i relation till specifika kontexter och den bredare arkitektoniska diskursen. Den primära metoden som används är en undersökning av arkitektoniska strategier genom fallstudier, projektioner av dessa strategier i ett specifikt sammanhang och en reflektion över de konsekvenser som denna process skapar.
Kursen består av tre moment:
Utveckling av enskilda förslag (3 hp)
Arkitekturforskning, teori och strategi (6 hp)
Publik kommunikation (1 hp)
Ämnet för utveckling av enskilda förslag i moment 1 utvecklas och förfinas under kursens gång genom individuella reflektioner kring den bredare arkitektoniska diskursen i förhållande till specifika kontexter.
Moment 2 fokuserar på breddning av forskningsområdet genom undersökning och analys av historiska och nutida metoder för arkitektoniska interventioner. I denna fas utvecklar studenten en individuell position i förhållande till utvecklingen av en arkitektonisk förslag. Det arkitektoniska förslaget bör innehålla en personlig infallsvinkel till projektet, ett grundläggande arkitekturprogram och en kritisk analys av centrala inslag i den valda platsen/platserna.
Moment 3 behandlar redigering och kommunikation av dokumentationen till en bredare allmänhet.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Individuellt utveckla och kommunicera ett kritisk arkitektoniskt förslag.
Diskutera och värdera olika strategier för arkitektoniska interventioner.
Relatera och integrera relevant arkitektonisk forskning i ett arkitektoniskt förslag för en specifik kontext.
Utveckla och utvärdera en arkitektonisk brief och program i förhållande till en specifik kontext och en bredare arkitektonisk diskurs.
Behörighetskrav
Univ: För tillträde till kursen krävs kurserna Mapping och utvecklingsstrategier (3 hp), Megapoler (4 hp), Urbana variationer- Undersökning och tolkning (15 hp), Introduktion till arkitekturforskning i kontext av nya urbana system (5hp) eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier, workshops, samt projektarbete individuellt och i grupp och består av analysövningar, praktiska övningar, gruppdiskussioner och kritiktillfällen.
Examination
Examinationen sker skriftligt och i form av muntlig presentation med stöd av diagram, arkitektoniska modeller och annat relevant visuellt material som förberetts individuellt eller i grupp. Resultatet bedöms under kursens gång genom uppgifter och handledningar och genom obligatoriska skriftliga uppgifter och utvärdering av dokumentationen av den egna arbetsprocessen och resultat.
För bedömning används betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22§). Begäran om en ny examinator ställs till styrelsen för Arkitekthögskolan.
Övriga föreskrifter
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs av liknande innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande vända sig till utbildningsansvarig vid Arkitekthögskolan.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.