Kursen syftar till att introducera metoder för forskning och kartläggning av samtida arkitektur och urbana system med syfte att undersöka framväxande spatiala svar.
Fokus ligger på komplexa urbana system, att observera hur de uppstår och utforska hur dessa nya system påverkar de etablerade koncepten privat, offentlig och gemensam samt att utveckla samhälleliga koncept för formella och informella system genom arkitektur.
Denna kunskap produceras genom reflekterande utövande, d.v.s. genom att reflektera över handlingar.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• genom gestaltning av rum undersöka de framväxande urbana systemens tvetydighet och komplexitet, liksom begreppen privat, offentlig och gemensam i dessa nya kontexter,. • Producera och uppnå kunskap och insikt genom konstnärliga undersökningar, baserad på en reflekterande praxis. • Kartlägga komplexa realiteter, utöver vad vi anser som självklart och utveckla en gestaltande hållning/vision, med utgångspunkt i sitt individuella engagemang i samhället och personliga motivation.
Behörighetskrav
Univ: För tillträde till kursen krävs kurserna Arkitektoniska gränser i det offentliga rummet (15 hp), Statik och konstruktion av stora rum (4 hp), Det offentliga rummets historia (3hp,) Samhällsplanering:strategier för hållbar utveckling (6 hp), Relationen mellan analoga och digitala rum (2 hp), Mapping och utvecklingsstrategier (3 hp) och Megapoler (4 hp).
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier, workshops och studiebesök samt projektbaserade uppgifter. De projektbaserade uppgifterna sker individuellt och i grupp och består av analysövningar, praktiska övningar, individuell handledning, diskussion i grupp och kritiktillfällen.
Examination
Examinationen sker via muntliga och skriftliga uppgifter som underbyggs med diagram, visuella representationer, modeller, prototyper och skriftliga reflektioner utfört individuellt och i grupp.
Resultaten av de olika delarna bedöms löpande genom praktiska övningar, kritiktillfällen, obligatoriska skriftliga övningar och genom dokumentation och reflektion av den egna arbetsprocessen och resultat.
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Godkänt fordras närvaro vid den lärarledda undervisningen som är av prövande karaktär samt Godkänt på de muntliga, skriftliga och gestaltande examinationerna. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Arkitekthögskolan.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande vända sig till utbildningsansvarig vid Arkitekthögskolan.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.