Arkitektens uppgift är att föreslå begrepp, förslag, projekt och planer. Dessa förslag kan antingen möjliggöra eller hindra samhället att växa och utvecklas. I denna nybörjarkurs tar vi dig med på en historisk och samtida resa som undersöker utformningen av några av de mest betydande miljöer som byggts av människan. Kursen kommer ge historiska exempel på arkitektur och städer: hur byggnader, städer och landskap skapar möjligheter för människor att engagera sig i sin gemensamma livsmiljö. Kursen kommer att utgå ifrån den förståelse du har utifrån dina egna erfarenheter av mänskliga miljöer och hur de avslöjar avsikterna och ambitionerna hos dem som designar byggnader och städer, och hur vi alla har en aktiv roll i skapandet av den värld vi lever i. I den här kursen kommer kunskap om den övergripande ambitionen hos typiska arkitektoniska förslag och idéer, från det förflutna till nuet, kritiskt att behandlas. Kursen syftar till att inspirera till förståelse för vilka relationer som kan finnas mellan sociala umgängesformer och arkitektonisk form, och hur arkitektoniska begrepp och de uttryck de kan ta spelar en roll för att skapa det samhälle vi lever i nu och i framtiden.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
Kunskap och förståelse
förstå betydelsen av viktiga rörelser inom arkitektur och stadsdesign;
beskriva viktiga teorier om arkitektonisk och stadsdesign;
tillämpa teorier om arkitektonisk design och stadsdesign för att kritiskt diskutera exempel på byggda miljöer;
Färdigheter och förmåga
genomföra en självständig informationssökning för att identifiera och använda relevant litteratur och data;
analysera lämpliga exempel på historiskt viktiga byggnader och städer och deras roll i samhällets utveckling;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
jämföra och värdera egenskaperna hos konkurrerande teorier om arkitektonisk design och stadsdesign;
utforska och sammanställa en illustrerad rapport som förenar förståelse för förhållandet mellan samhället, och den byggda miljön med hänvisning till lämplig litteratur och forskning.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen ges helt online både via direkt undervisning (synkron) och inspelad undervisning (asynkron), inklusive föreläsningar, seminarier och handledning i små grupper. Undervisande lärare representerar en bredd av ämneskunskap inom Arkitekthögskolan i Umeå. Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. En student som inte slutfört kursen vid det aktuella kurstillfället har möjlighet att ansöka om omregistrering hos institutionen vid nästa kurstillfälle. Kursen ges på engelska.
Examination
Kursen examineras individuellt genom färdigställande av en skriven rapport som lämnas in online. Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), Väl Godkänd (VG). För betygen Godkänd och Väl Godkänd krävs att det inlämnade materialet sammantaget håller hög nivå respektive mycket hög nivå. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets "Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå". En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Arkitekthögskolan. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Beslut om anpassad examinationsform fattas av berörd studierektor. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare kontakta studierektor. Studierektor ska skyndsamt fatta beslut om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från:
2021 vecka 1
Cohen Jean-Louis The future of architecture : since 1889 London : Phaidon : 2012 : 527 s. : ISBN: 9780714845982 Se Umeå UB:s söktjänst
The rule and the model : on the theory of architecture and urbanism Choay Françoise, Bratton Denise Cambridge, MA : MIT Press : 1997 : 500 s. : ISBN: 0262032260 Se Umeå UB:s söktjänst
Certeau Michel de The practice of everyday life : Vol. 1 The practice of everyday life Berkeley : University of California Press : Cop. 1984 : xxiv, 229 s. : ISBN: 0520047508 Se Umeå UB:s söktjänst