Genom undersökande av olika metoder för kommunikation och reflektion syftar kursen till att ge grundläggande orientering i ämnet arkitekturteori samt verktyg för arkitektonisk analys. Terminens centrala begrepp rum, objekt och kropp undersöks utifrån teoretiska, filosofiska och kommunikativa aspekter. Studenten får lära sig att utveckla metoder för att analysera, reflektera och argumentera kring dessa begrepp samt att se samband mellan praktisk och teoretisk kunskap. I kursen introduceras för arkitektyrket väsentliga kompetenser och verktyg så som omvärdering, analys och argumentation, komposition, text och skiss. Kursen består till stor del av workshops och gruppövningar i seminarieform. Det individuella arbetet är organiserat runt studentens prövande och jämförande av nya verktyg och metoder samt kritisk läsning av och reflektion kring relevanta texter. I detta undersöker studenten framförallt förberedelse, presentation och argumentation men även textförståelse och kritiskt tänkande. Genomgångar och kritiktillfällen är en central del av såväl pedagogiskt upplägg som bedömning.
Kursen är indelad i tre moment: Moment 1: Kommunikation;”Arkitektoniska metoder” 2 hp Moment 2: Arkitekturteori;”Concept of Space” 2 hp Moment 3: Filosofi;”Rum och kropp” 2 hp
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna - förklara behovet av att som arkitekt ha en reflekterande inställning - beskriva arkitekturämnets interaktion mellan teori och praktik - diskutera begreppen rum, objekt och kropp - tillämpa grundläggande metoder för arkitektonisk analys och kommunikation
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av projektarbete och bedrivs individuellt och i grupp. Undervisningens form kan vara praktiska övningar, individuell handledning, diskussion i grupp och kritik samt föreläsningar, seminarier, fältstudier, workshops och studiebesök.
Examination
Examinationen sker muntligt och skriftligt, individuellt och i grupp. Under kursens gång examineras kursens olika moment löpande genom övningar och obligatoriska inlämningsuppgifter av prövande karaktär.
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Godkänt fordras närvaro (högst 20 % frånvaro) vid den lärarledda undervisningen som är av seminarieliknande karaktär, muntlig och skriftlig presentation av en gruppuppgift samt en godkänd individuell skriftlig examination.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till styrelsen för Arkitekthögskolan.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande prövas individuellt. I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande vända sig till utbildningsansvarig vid Arkitekthögskolan.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.