"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kognitivt - beteendemedicinskt förhållningssätt inom sjukgymnastik, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-02-03

Engelskt namn: Cognitive - Behavioural Attitudes and Methods in Physiotherapy

Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare

Kurskod: 3SG014

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sjukgymnastik: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2008-05-21

Innehåll

Kursen belyser samspelet mellan människors vardagsbeteende, livsstil och olika medicinska, psykologiska och sociala faktorer. Fokuseringen i kursen ligger på hur sjukgymnaster kan integrera teorier och modeller från det kognitiva och beteendemedicinska kunskapsområdet med sjukgymnastisk kunskap och praxis för att utveckla hälsopedagogiska verktyg som kan tillämpas vid bedömning, behandling och preventivt arbete i den kliniska verksamheten.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - förklara den teoretiska bakgrunden till olika teorier och modeller inom beteendemedicin och kognitiv teori - praktiskt tillämpa beteendemedicinska teorier och modeller för att främja fysisk aktivitet individuellt eller i grupp samt kunna diskutera modellernas användbarhet. - integrera och praktiskt tillämpa kognitiva teorier och modeller vid tillämpning av sjukgymnastiska behandlingsmetoder för patienter individuellt eller i grupp. - planera och beskriva ett hälsofrämjande arbete för specifika målgrupper inom sjukgymnastens verksamhetsområde.

Behörighetskrav

Univ: Sjukgymnastexamen innefattande minst 60 hp i ämnet sjukgymnastik eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Kursen är en modifierad distanskurs med fördröjd studietakt. Den största delen av inlärningen sker på hemorten med stöd av studiehandledning. Möjlighet till individuellt anpassat fördjupningsmoment ges. Under kursens gång anordnas tre sammankomster i Umeå.

Examination

Kursen examineras individuellt genom skriftliga och muntliga redovisningar och rapporter samt aktivt deltagande vid seminarier och praktiska moment. Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs följande : - Aktivt deltagande vid muntliga redovisningar och seminarier - Att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs utöver kravet för godkänd, betyget väl godkänd på de två skriftliga uppgifterna i kursen. I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov skall studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för sjukgymnastprogrammet. TILLGODORÄKNANDE Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Övriga föreskrifter

Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt högskoleförordningen kap 10.

Litteratur

Giltig från: 2008 vecka 36

Motiverande samtal - MI : att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Barth Tom, Näsholm Christina
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 180 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31403-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03030-4
Se Umeå UB:s söktjänst

D'Elia Giacomo
Det kognitiva samtalet i vården
Stockholm : Natur och kultur : 2004 : 217, [1] s. :
ISBN: 91-27-09823-0 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig litteratur, böcker, rapporter och vetenskapliga artiklar anvisas av kursledningen och styrs i hög grad av individuella behov vid fördjupningsuppgifter.