Huvudområden och successiv fördjupning:
Fysik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Medicinsk teknik: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Reviderad av: Programrådet för biomedicinprogrammen och masterprogrammet i medicinsk teknik (PRBMT), 2024-02-27
Innehåll
Kursen handlar om hur fysiologiska signaler mäts och analyseras inom sjukvård och medicinsk forskning, och omfattar följande områden:
Signalteori, tryckmätning, flödesmätning, rörelse- och kraftmätningar, temperatur- och värmeflödesmätningar, samt bioelektriska, och biomagnetiska mättekniker och kemiska mättekniker. Kursen har två moduler: teoridel (4,5) och laborationsdel (3hp).
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
Ingående redogöra för de grundläggande principerna för olika typer av biomedicinska sensorer.
Ingående redogöra för principerna för hur signaler registreras, förstärks och analyseras inom biomedicinska tillämpningar.
Ingående redogöra för hur biomedicinska sensorer kan tillämpas i kliniska och forskningssammanhang. Ha ingående kunskap om mättillämpningar inriktade mot hjärnan.
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
Visa förmåga att muntligt och skriftligt kritiskt redogöra för hur sensorer används inom sjukvården. Självständigt kunna analysera ett mätsystem med avseende på mätosäkerhet.
Visa förmåga att självständigt värdera och kritiskt jämföra olika sensorer för mätning av t.ex. tryck, flöde, temperatur eller bioelektricitet i ett fysiologiskt sammanhang.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
Kritiskt reflektera över sensorers och mätsystems roll i sjukvård och medicinsk forskning.
Kritiskt reflektera över risk och nytta vid användning av sensorer i sjukvården.
Behörighetskrav
Univ: Minst 90 hp varav 18 hp inom fysik, 15 hp inom matematik och 7.5 hp inom elektronik eller fysikalisk mätteknik, eller motsvarande.
Engelska A/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen är campusbaserad och bedrivs i form av föreläsningar och seminarier samt handledda laborationer, och demonstrationer. Deltagande i demonstrationer och laborationer är obligatoriskt. Undervisningen kan ske på engelska.
Examination
Modul 1: Teoridel 4,5 hp: Modulen examineras med skriftlig salstentamen. Quiz ges vid seminarierna vilket kan ge bonuspoäng till tentamen. Betyget på modulen bedöms med Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Modul 2: Laborationsdel 3 hp: Modulen examineras individuellt med skriftliga laborationsrapporter och muntlig presentation av laborationerna. Betyget på modulen bedöms med Underkänd (U) eller Godkänd (G).
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moduler är godkända. Betyget baseras på det betyg som erhölls på modul 1 och sätts först när alla obligatoriska moduler är godkända.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.